Matematik med OS i skolan

I ämnet matematik ska eleverna utveckla kunskaper om hur matematik kan användas inom olika ämnesområden och i vardagen.

Genom att koppla matematik till idrott och OS kan man utveckla intresse för ämnet och bland annat jobba med matematiska begrepp, att göra beräkningar och problemlösning. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra.

Förslag till lektion

Här kommer förslag på hur man kan koppla matematik till idrottens alla siffror.

  • Undersök kostnaderna för en klassresa till valfritt OS-land. Boende, resa, inträde till sevärdheter, mat, shopping och OS- biljetter.
  • Olika enheter till exempel Euro, dollar. Om en biljett till en tävling kostar 60 Euro, hur mycket motsvarar det i dollar respektive i svenska kronor?
  • Medaljerna - Hur mycket väger en guldmedalj? Hur många procent guld innehåller den? Hur stor är en OS-medalj? Area, omkrets?
  • Titta på värdlandets befolkning, rita diagram och jämför med andra länder.
  • Hur långt är det från din skola till Paris, till Milano eller andra OS-städer. I meter, kilometer, fot och miles …
  • En stavhoppares stav är ca 4,5 meter, uppskatta och mät upp längden. Omvandla till centimeter, decimeter.
  • Kulstötarens kula väger 7,26 kg för herrar och 4,0 kg för damer. Hur många gram är det? Finns det andra viktenheter?
  • Jämför segertiderna på 100 meter för damer och herrar med olika djurs snabbhet.
  • Hastigheter hos olika föremål till exempel en pil i bågskytte, en gevärskula i skidskytte, ett spjutkast och en pingisboll?
  • Tid – Hur lång tid tar det att springa ett maratonlopp, ett 100 meterslopp och ett 1500 meterslopp? När Carolina Klüft vann OS-guld i sjukamp i Aten 2004 sprang hon 200 meter på tiden 23,27 och det avslutande 800 metersloppet på 2.14,15. Om hon hade kunnat hålla sitt tempo från 200 metersloppet på 800 meter, vad hade hon fått för tid då? Om Usain Bolt hade kunnat springa lika snabbt hur länge som helst, vad hade hans resultat blivit på ett maraton?
  • Tidsskillnad - Om spelen invigs kl.20.00 i Peking. Hur mycket är klockan då i Sverige, Indien, Sydafrika eller USA?
  • Räkna ut medelhastigheten en maratonlöpare springer på under ett lopp. Gör detsamma med en 100 meterslöpare och en 1500 meterslöpare. Jämför. Gör samma räkneexperiment för femmilen på längdskidor jämfört med sprintlopp. Eller 10.000 meter på skridsko jämfört med 1000 meter.
  • De olympiska spelen numreras med romerska siffror. Vilket nummer har detta OS, hur skrivs det och varifrån kommer våra ”vanliga” siffror?