Charlotte Kalla, en av ambassadörerna för Vego i Världklass under OS i PyeongChang 2018. Foto: TT

Publicerad 10 augusti 2019

Vegomyt #1: ”Man får inte i sig tillräckligt med protein”

Det här är en av de vanligaste missuppfattningarna som SOK:s kostrådgivare Linda Bakkman stöter på när man talar om vegomat och träning. Här förklarar hon hur det ligger till. Experterna i projektet Vego i världsklass synar de olika vegomyterna.

Linda Bakkman, näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap, kostrådgivare på Sveriges Olympiska Kommitté. Foto: SOK

Linda Bakkman medger att det finns näringsmässiga utmaningar med vegetarisk – och i synnerhet vegansk – mat när du tränar, men just protein hör inte till de svåra. Och det trots att du som tränar rekommenderas att få i dig upp till dubbelt så mycket protein som befolkningen generellt.

Proteinet är viktigt för alla processer i kroppen. Man pratar ofta om protein för att bygga muskler men det är också nödvändigt för ett starkare skelett, bättre ämnesomsättning och att återhämta sig efter träning.

Två staplar som visar köttets respektive bönors klimatpåverkan. Illustration från boken Vego i Världsklass, Norstedts.

Du som tränar ska sikta på att få i dig 1,2-2 gram protein per kilo kroppsvikt. Att äta mer än så kommer inte leda till större muskelmassa utan bara att du får energi från en onödigt miljöbelastande energikälla. Det rekommenderade dagliga intaget av protein för befolkningen generellt är 0,8 gram per kilo kroppsvikt.

-Bra vegetabiliska proteinkällor är bönor, linser, ärtor, nötter, fröer och fullkornsprodukter. Genom att kombinera olika typer av proteinkällor så får du i dig alla aminosyror som behövs, säger Linda Bakkman.

Exempel på extra protein i vegomat:

Fröer till havregrynsgröten, mixa i bönor i en smoothie eller när du bakar muffins.

Bra vegetabiliska proteinkällor är bönor, linser, ärtor, nötter, fröer och fullkornsprodukter. Foto: Stefan Wettainen, från boken Vego i Världsklass, Norstedts.

I boken Vego i världsklass förklarar Linda mer om hur och när det är bra att få i sig protein när du tränar och vilka olika proteinkällor som är värdefulla på olika sätt. Det finns tydliga tabeller som visar hur mycket protein man får i sig från olika råvaror och du får tips på vad du ska tänka på när du byter ut animaliskt protein mot vegetabiliskt.

Foto: Stefan Wettainen, Norstedts

Boken Vego i världsklass kan du köpa i bokhandeln eller beställa på någon av nätbokhandlarna, till exempel bokus.comlänk till annan webbplats eller adlibris.selänk till annan webbplats. Under hashtagen #Vegoivärldsklass på sociala medier kan du se filmer där SOK:s och WWF:s experter synar fler vegomyter.

FAKTA/ Vego i världsklass

Projektet Vego i världsklass är ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Världsnaturfonden WWF med stöd från Postkodlotteriet.

Vego i världsklass ska utmana fördomar och myter om vegetarisk mat och utveckla det vegetariska köket så att det blir ett alternativ för fler.

Fem svenska världsidrottare och olympiska medaljörer är ambassadörer för Vego i världsklass. Charlotte Kalla, längdskidor, Hanna Öberg, skidskytte, André Myhrer, alpint, Max Salminen, segling och Peder Fredricson, ridsport. Tillsammans har de varit med på 13 OS och tagit imponerande 15 olympiska medaljer.

Partners