Olympiska partners stöd ovärderligt
SOK:s Topp och talangprogram och den dagliga supporten aktiva på olika sätt får är helt och hållet finansierat av SOK:s sponsorer. De runt 110 miljoner kronor som partners i år investerar i SOK:s verksamhet omsätts i ett skräddarsytt stöd för aktiva samtidigt som pengarna bidrar till att finansiera de barn- och ungdomsaktiviteter som SOK genomför inom vårt Drömprojekt. Många företag såsom Nordea och ATG har varit partners till den olympiska rörelsen i många år men de senaste åren har också många nya partners inlett samarbete med SOK. Under den gångna veckans Olympic Camp var flera av dem på plats för att träffa aktiva och få berätta om sitt stöd kopplat till sina egna verksamheter.
Hos H&M var det full trafik hela dagarna då de aktiva skulle mätas inför den kommande OS-kollektionen i Rio. Redan innan avresa hade de aktiva fått ett paket med kläder innehållandes jacka, byxor och tröja och på plats fick de ta de komplett uppsättning av över- och underdelar samt skor. HM lägger stor noggrannhet och planering på kläderna då dessa inte bara ska representera Sverige, utan gå bra att träna i inom samtliga sommarsporter som Sverige deltar i.
Nordea, som inte bara är en trogen sponsor med Olympiafonden sen 1988, passade på att presentera sitt "Artists and Athletes" som är ett erbjudande från Nordea speciellt riktad till de aktiva.
- Vi vill göra det så lätt som möjligt för de aktiva och se till att de träffar en grupp som har förståelse för deras unika situation. De aktiva ska kunna fokusera på sitt och samtidigt känna stöd och trygghet med sin privatekonomi, säger Filip Hellsten, Eventchef på Nordea.
"Artists and Athlets" har utsedda rådgivare inom konceptet med representanter över hela landet dit de aktiva kan få genomgång och hjälp att till exempel hantera företagsfrågor eller planera ekonomin utefter stipendier och prispengar. Det finns även flera kringtjänster som tillgång till Nordeas skattejurister och familjejurister och kompetens inom sportjuridik.
- Att vara här på plats är extremt värdefullt för oss. Ju mer vi träffar och lär känna de aktiva, desto större kunskap får vi för deras behov och ju mer kan vi skapa tjänster och möjligheter för dem och deras ekonomiska framtid. Detta tror vi kan göra att fler vågar satsa på sin idrott vilket skapar större framgång för svenska OS-satsningar, förklarar Filip.
Viasat spelade in material för sina kommande sändningar. De aktiva fick sitta framför en greenscreen där de fick svara på frågor och göra vinjetter för den kommande TV-publiken. Många av de aktiva är vana vid medial uppmärksamhet, något som syntes i interaktionen med Viasat.
Camfil berättade om sin vision om ren inomhusluft som ska ge den svenska OS-truppen effektivare återhämtning. De ingår i samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté för att ge svenska olympier en optimal luftmiljö inför och under OS i Rio nästa år.
– Vi har länge arbetat med att förbättra inomhusklimatet. Ju renare luft idrottarna omges av när de är inne, desto bättre klarar kroppen av att vara ute i de sämre förhållandena
"Den presentation vi hade på 10 minuter var ett naturligt första steg för oss att introducera Camfil samt hur våra produkter hjälper människor att rena inomhusluften och dess effekter. Vår monter blev då en plats för aktiva och coacher som ville få mer kunskap bl. a. om hur våra luftrenare kan lösa problem så som förorenad luft, odörer och vilka symptom dålig luft har på oss människor samt immunförsvaret. Den positiva inverkan som en luftrenare kan ge aktiva som har astmatiska eller andra problem med sina luftvägar var också ett frekvent ämne från vissa coacher, andra såg luftrenarna som en applikation inte bara i bostaden utan också i träningslokaler samt omklädningsrum. Nu ser vi fram mot nästa steg i processen med SOK och de aktiva", säger André McCracken, Business Development Manager på Camfil.
ATG passade på att göra intervjuer inför Olympiatravsperioden som sker våren 2016.
- Olympiatravet har funnits sen 1979 och vi har ofta haft Olympier på plats som tänt vår egen OS-eld. Vi försöker att inte bara erbjuda en uppskattad tradition utan följer även de aktiva på plats för att skapa utvecklingsmöjligheter inom sponsorskapet, berättar Pontus Gille, Projektledare Event ATG.
Pontus berättar även hur ATG tycker det är intressant att komma nära de aktiva samt att se hur SOKs övriga partners jobbar.
- Att vi får en relation till de aktiva som våra Olympiatrav stödjer är kul och värdefullt för oss och vår verksamhet, fortsätter Pontus.
Apollo stod tillsammans med SOK som värdar för hela campen och levererade en fin tränings och teambuildingvecka för alla deltagare. Bland annat erbjöd de sina kunder att utmana OS-truppen i ett särskilt OS-quiz och där de kunde vinna en resa till den högklassiga träningsanläggningen. Under uppladdningsveckan fick de aktiva hela tiden uppassning av Apollo som bland annat hade satt upp särskilda stationer där det gick att få tag på svenskt kaffe, kallt vatten och snabbt internet.