Publicerad 15 september 2021

SOK förlänger med UNIQLO

Sveriges Olympiska Kommitté förlänger avtalet med huvudpartnern UNIQLO i ytterligare två år. Det innebär att UNIQLO kommer att vara klädleverantör till SOK över OS i Paris 2024.

UNIQLO har varit officiell klädpartner till den svenska olympiska och paralympiska rörelsen sedan januari 2019, då parterna skrev under ett fyraårsavtal. Nu förlängs avtalet med två år, till och med den 31 december 2024. Under den perioden kommer UNIQLO att leverera kläder till idrottare för stora idrottsevenemang, inkluderat resor, träningar och medieframträdande samt öppnings- och avslutningsceremonier, medaljfiranden och tävlingskläder.

Förlängningen innehåller även en fortsättning av Dream Project by UNIQLO, som är ett gemensamt initiativ där unga blir inspirerade av svenska olympiska och paralympiska idrottare att ha en aktiv och hälsosam livsstil. Vid stora evenemang ska barn få chansen att hitta sin idrott. Drömprojektet har nyligen utökats till att vända sig till barn och unga i hela grundskolan.

- Jag blev verkligen imponerad av de svenska prestationerna i UNIQLO:s kläder i Tokyo och är glad över att få fortsätta stödja idrottare och ledare med LifeWear-produkter även vid nästa års spel i Peking och i Paris 2024, säger Tadashi Yanai, ordförande och vd för UNIQLO:s moderbolag Fast Retailing.

- När vi tillkännagav vårt partnerskap i januari 2019 hade vi bara en UNIQLO-butik i Sverige och vi har sedan dess adderat ytterligare två i strävan att stärka banden. När vi utvecklar innovativ LifeWear tillsammans med svenska toppidrottare fortsätter vi att lära oss av svensk kultur, vilken uppskattar vacker och enkel design samt en modern livsstil. Vi är glada att kunna förlänga vårt partnerskap med de svenska olympiska och paralympiska kommittéerna för att bidra till samhället och förverkliga en ömsesidigt ljusare framtid, säger Tadashi Yanai.

SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo är mycket nöjd med UNIQLO blir kvar som SOK:s huvudpartner över spelen i Paris 2024.

- Vi är tacksamma för UNIQLO:s enorma stöd. LifeWear har överträffat våra förväntningar och fått fram det bästa hos våra idrottare. Jag är övertygad om att vårt utökade partnerskap kommer att stärka vårt förhållande till UNIQLO och skapa nya synergier för morgondagen. Vi kommer tillsammans att fortsätta att driva en gemensam vision om att bygga en ljus och dynamisk framtid, genom att utnyttja kraften i sport och kläder, säger Peter Reinebo.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper