Sanjay Verma, sleep coach Jensen Sleep, Per Palmström, vice ordförande SOK, Peter Reinebo, verksamhetschef SOK, Jan Trygve Jensen, General Manager Hilding Anders Norge, Hans Holmen, ekonomichef Jensen Möbler och Geoff Gysin, vd Hilding Anders, har signerat avtal om ett drömprojekt för SOK. Foto: SOK.

Publicerad 12 mars 2020

Jensen Sleep ska hjälpa olympier att sova rätt

Inför de kommande olympiska spelen i Tokyo och Peking inleder Sveriges Olympiska Kommitté ett samarbete med sömnexperten Jensen Sleep. Coachning inom sömn och återhämtning är grunden i partnerskapet, med mål att maximera idrottarnas prestationer under OS i sommar.

Diskuskastaren Daniel Ståhl är en av idrottarna som fått sömncoachning av Jensen Sleep. Foto: SOK

Diskuskastaren Daniel Ståhl är en av idrottarna som fått sömncoachning av Jensen Sleep. Foto: SOK

Inför OS i Tokyo kommer Jensen Sleep coacha 20–30 svenska idrottare för optimal återhämtning. De kommer också förse alla aktiva med travelkits (madrass, kudde, täcke, sängkläder) och bygga upp två återhämtningsrum i Tokyo. Rum med fyra sängar där idrottarna kan vila upp sig innan och efter prestationer.

"Förverkliga OS-drömmar"

- Samarbetet med Jensen Sleep är en viktig pusselbit i vår satsning inför OS i sommar, men också inför framtida olympiska spel. Vi tror på att vägen till medaljerna börjar med god sömn. Det här är ett projekt som ska hjälpa till att förverkliga OS-drömmar, säger Peter Reinebo, verksamhetschef för Sveriges Olympiska Kommitté.

Familjeföretaget Jensen har i över 70 år tillverkat sängar och madrasser av bästa kvalitet. Med satsningen Jensen Sleep har de tagit ett helhetsgrepp om den perfekta sömnens förutsättningar från säng till hälsosamma rutiner, funktionella tillbehör och rätt temperatur.

Sömnbrist påverkar prestationen

- Sömnbrist påverkar både fysisk och mental hälsa negativt, och forskning visar att prestationsförmågan gå ned vid sömnbrist. Två timmars förlorad sömn kan göra att man reagerar 0,5 sekund långsammare och dessutom blir utmattad 30 procent tidigare. I kampen om OS-medaljer är återhämtning en minst lika viktig byggsten som kost och träning. Vi kommer kämpa för varje timme kvalitativ sömn för olympierna, säger Sanjay Verma, Sleep Coach på Jensen Sleep.

Kalle Berglund, Khaddi Sagnia, Johanna Lindborg, Tilde Johansson, Linnea Stensils, Thobias Montler och Andreas Kramer ingår alla i Team Jensen Sleep. Foto: SOK.

Kalle Berglund, Khaddi Sagnia, Johanna Lindborg, Tilde Johansson, Linnea Stensils, Thobias Montler och Andreas Kramer ingår alla i Team Jensen Sleep. Foto: SOK.

FAKTA/Team Jensen Sleep

Dessa 18 aktiva ingår inledningsvis i Team Jensen Sleep.

Daniel Ståhl, friidrott diskus
Henna Johansson, brottning
Johanna Lindborg, brottning
Alex Kessidis, brottning
Fanny Roos, friidrott kula
Khaddi Sagnia, friidrott längdhopp
Thobias Montler, friidrott längdhopp
Tilde Johansson, friidrott längdhopp
Andreas Kramer, friidrott löpning
Kalle Berglund, friidrott löpning
David Rumbutis, Gymnastik
Linnea Stensils, kanot
Petter Menning, kanot
Josefin Olsson, segling
Jesper Stålheim, segling
Oskar Rozenberg Hallberg, skateboard
Michelle Coleman, simning
Marcus Madsen, skyttesport

FAKTA/Sömn och prestation

  • Två timmar mindre sömn varje natt i en vecka innebär att
    elitdrottaren kan bli fysiskt utmattad 30 procent tidigare och
    reaktionstiden kan försämras med 0,5 sekunder.
  • Två timmar förlorad sömn kan öka skaderisken med 1,7 gånger för unga idrottare.
  • Hälften av alla elitidrottare sover dåligt och en fjärdedel är trötta
    under dagen.

Partners