Delar av designteamet som ska ta fram den olympiska kollektionen för Tokyo 2020. Ulrika Schalin, Koji Yanai, Yukihiro Katsuta, Marja von Stedingk, Masahiko Furuta, Anna-Carin Ahlquist, Ines Lopes, Therese Alshammar och Hirohito Yu. Foto: SOK.

Publicerad 3 april 2019

De ska göra OS-kollektionen

Hur kommer den svenska truppen vara klädda under spelen i Tokyo nästa år? Det ska det här gänget ta fram.
Jobbet med att designa den olympiska kollektionen inleddes på Stockholm Stadion den där veckan med en arbetsgrupp sammansatt av klädpartnern UNIQLO, Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté.

I januari i år stod det klart att det japanska klädfäretaget UNIQLO blir ny huvudpartner till SOK och att de kommer att ta fram kläderna till de svenska OS-trupperna som ska tävla i Tokyo 2020 och Peking 2022. Arbetet med att hitta den perfekta olympiska kollektionen inleddes i Stockholm under veckan.

- I fokus är att hitta kläder som passar i alla sammanhang, precis som är tanken med UNIQLO:s motto med LifeWear. Vi tittar mycket på behov, funktion och hållbarhet i kombination med en snygg design, säger SOK:s klädansvariga Marja von Stedingk.

Från SOK deltog Marja von Stedingk tillsammans med designern Ulrika Schalin och sexfaldiga olympiern Therese Alshammar, som finns med i teamet för att ge röst åt de aktiva. Även Sveriges Paralympiska Kommitté fanns med genom sportchefen Ines Lopes, klädansvariga Eva Christenson och aktiva representanten Anna-Carin Ahlquist.

Från UNIQLO deltog Koji Yanai, global marknadschef, Yukihiro Katsuta, global uvecklings- och designchef, Masahiko Furuta, designansvarig, och Hirohito Yu, designer.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper