Publicerad 9 februari 2024

SOK söker digital marknadskommunikatör

OS i Paris väntar i sommar och nu vill vi på Sveriges Olympiska Kommitté förstärka vårt lag med en marknadskommunikatör specialiserad på elitidrott, kommunikation och sociala medier.

Om SOK 

Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, är sedan 1913 ansvarig för de olympiska frågorna i Sverige. Vi är en ideell organisation och består av de idrottsförbund som finns på det olympiska programmet. SOK stöttar olympiska idrottare via stödprogrammet Topp och Talang, tar ut OS-truppen och har som mål att förbereda och genomföra OS i världstopp.   

Om tjänsten 

Som marknadskommunikatör med ansvar för sociala- och digitala kanaler blir ditt huvudsakliga ansvarsområde att planera, kreera, producera, analysera och bidra för att nå vårt högt uppsatta mål att öka intresset för svensk olympisk idrott.  

I dagsläget är Instagram, Facebook, LinkedIn och TikTok de kanaler vi använder. Här är det av största vikt att du har rätt målgruppsperspektiv för de olika kanalerna och anpassar kommunikationen därefter.  

Du ingår i det dagliga arbetet på SOK:s marknads- och kommunikationsavdelningen, där du bidrar med idéer, förståelse för vad och hur vi ska leverera och uppnå, planerar, producerar, redigerar och publicerar innehåll och inlägg i olika format. Du rapporterar till marknads- och kommunikationschefen. 

Du formulerar dig väl i tal och skrift, anpassar budskap efter kanal och tycker att det är kul att hjälpa/utbilda kollegor att använda sociala medier för att de ska kunna vara goda ambassadörer. 

Du kommer att hantera kampanjer för våra partners och säkerställer att vi levererar på och ofta över deras förväntningar. Du analyserar statistik och följer upp resultat med syfte att förbättra effekten i vår och deras kommunikation utifrån satta kommunikationsmål. Erfarenhet av community management är meriterande då vi vill att du är SOK:s röst i sociala medier.  

I övrigt ingår att vara allmänt behjälplig i det löpande kommunikationsarbetet. Till exempel skriva nyheter till vår webbplats och våra nyhetsbrev, layoutarbete och även administrera vårt fil- och bildbibliotek.  

Om dig 

Vi värdesätter kunskaper inom kommunikationsområdet i allmänhet och ser gärna att du har fördjupade kunskaper inom sociala medier och digital kommunikation. För att snabbt kunna komma in i arbetet bör du vara väl bevandrad i Adobeprogrammen och Microsoft Office 365. Som person är driftig, kreativ och prestigelös. Du gillar att arbeta självständigt, är strukturerad och tar egna initiativ. 

Kvalifikationer 

  • relevant utbildning samt erfarenhet inom kommunikation och social media. 
  • kunskap och vana att arbeta självständigt i olika, webbpubliceringsverktyg med snabb leverans 
  • väl bevandrad i de olika Adobeprogrammen. 
  • erfarenhet av att arbeta i Microsoft Office 365. 
  • goda kunskaper i att producera rörligt material och god känsla för grafisk produktion. 
  • minst tre års erfarenhet från kommunikation i digitala kanaler.  

Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse.

Omfattning: Tjänsten är projektanställning under 1 år och 100% med start omgående till och med 1 mars 2025.

Lön: Månadslön.

Arbetstid: Oreglerad arbetstid. Kvällar och helger förekommer samt resor i tjänsten. 

Tjänsten är förlagd i Stockholm och med arbetsplats på SOK:s kansli, med möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.  

Sista ansökningsdag: 23 februari 2024 till johanna.hemming@sok.se 

Sveriges Olympiska Kommitté har kollektivavtal med fackförbundet Unionen. 

Vill du veta mer? Läs mer om oss på vår hemsida

Rekryterande chef: Johanna Hemming, marknads- och kommunikationschef Sveriges Olympiska Kommitté. 

Partners

Huvudsponsorer, logotyper