Olympiern Thomas Åkerberg med några av barnen som testade på hans idrott fäktning under OIympic Day i Kungsträdgården. Foto: SOK

Publicerad 13 augusti 2019

Publikrekord i Kungsträdgården

Olympic Day och tillskottet Urban by SOC lockade upp emot 15.000 besökare till Kungsträdgården den 9-10 augusti trots en halvtimmes ösregn under fredagen.

17 föreningar lät barn och ungdomar testa deras idrotter under två dagar på Olympic Day i Kungsträdgården fredag och lördagen den 9-10 augusti. SOK:s nya satsning, Urban by SOC gav extra rum åt livstilsidrotter som är nya på det olympiska programmet som exempelvis klättring och 3x3 basket. Denna del av eventet hade öppet ända till 20.00 och den stora attraktionen under kvällen var matcherna i Sverige tour 3x3 basket som spelades.

Sverige tour 3x3 basket lockade mycket publik under Urban by SOC i Kungsträdgården i augusti 2019. Foto: Anders Tillgren.

Extra populärt var Parkourbanan med plintar, mattor och bockar där barnen älskade att vara. Klättringen var också väldigt populär och kön ringlade lång hela dagen. Olympierna Tord Wikstén, Anna Laurell Nash, Danijela Rundqvist, Johan Wissman, Nathalie Larsson och Joachim Pim-Pim Johansson gjorde sitt bästa för att inspirera barnen att börja idrotta.

Tord Wiksten, Anna Laurell Nash, Nathalie Larsson, Danijela Rundqvist och Johan Wissman var på plats för att inspirera barnen att idrotta. Foto: SOK

SOK:s marknadschef Tobias Hauff var mycket nöjd med eventet.

- Det var precis det här vi hoppades på. Att det skulle komma mycket folk och att de nya livsstilsidrotterna skate, klättring, 3x3 basket och parkour som är med i Urban by SOC konceptet skulle få synas lite extra. Vi uppskattar antalet besökare till ca 15 000 under dessa två dagar vilket är nytt rekord för evenemanget, säger Tobias Hauff.

Under lördagen lanserades SOK:s och WWF:s bok Vego i världsklass med författarna på plats som signerade böcker och gav tips till barnfamiljer till med aktiva barn som vill leva mer hållbart.

Parkourbanan var omåttligt populär bland barnen på Olympic Day i Kungsträdgården. Foto: SOK

Partners

Huvudsponsorer, logotyper