Uttagna till OS i Paris: Victor Johansson och Björn Seeliger, simning, Nebil Ibrahim, boxning, Marcus Svensson, skyttesport, Suldan Hassan, friidrott, Rickard Levin Andersson, skyttesport, Carolina Wikström, friidrott och Emilia Nilsson Garip, simhopp. Foto: TT m.m.,

Publicerad 14 mars 2024

OS-truppen till Paris växer

Den svenska OS-truppen växer. Under torsdagen gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
- Truppen till Paris blir minst 25 idrottare större via denna andra uttagning. Bilden är också att OS-truppen successivt blir starkare och att kapaciteten inför Paris är högre än inför Tokyo, säger SOK:s sportdirektör Peter Reinebo.

De som togs ut till OS på torsdagen är:

Herrlaget i handboll kvalade in genom bronsmedaljen under EM i Tyskland i januari. I OS-truppen får 14 spelare ingå. Dessa namnges senare.

Bordtennisdamerna kvalificerade sig till OS-truppen in via nionde plats på VM i år, samt femte plats på både EM och Europeiska Spelen förra året. Laget kommer bestå av tre spelare som namnges senare.

Två lagkapper tog sig in i OS-truppen via insatser under sim-VM i Doha. Herrlaget på 4x100 meter frisim blev VM-nia. Även mixedlaget på 4x100 meter medley kommer med till OS, det laget var sjua i VM-bassängen. Björn Seeliger på 50 meter fritt (VM-sjua) och Victor Johansson (dubbel VM-sexa) får också klartecken att åka till Paris. Victor blir uttagen på tre distanser: 400, 800 och 1 500 meter.

Simhopparen Emilia Nilsson Garip har också landat en OS-biljett att tävla på tremeterssvikten. Emilia har två VM-placeringar bland de tio bästa och tog silver på Europeiska Spelen förra året.

Boxaren Nebil Ibrahim säkrade en internationell kvotplats till OS redan under Europeiska Spelen förra året, då han tog brons i 57-kilosklassen och har sedan dess tagit flera viktiga matchsegrar.

Maratonlöparna Suldan Hassan och Carolina Wikström tas båda ut till OS. Suldan har tidigt under 2024 presterat tiden 2.07.36, som är 46 sekunder snabbare än den fastslagna nomineringstiden. Carolina har nyligen gjort tiden 2.24.30, vilket är en minut bättre än nomineringstiden.

Lerduveskyttarna Marcus Svensson och Rickard Levin Andersson kan också packa sina bössor och åka till Frankrike i sommar. Marcus Svensson vann guld på Europeiska Spelen förra året och följde upp med en tolfteplats på världscupen tidigare i år. Rickard Levin Andersson kvalade genom en nylig fjärdeplats i Grand Prix samt tog brons i Europeiska Spelen sommaren 2023. Han tog EM-silver 2022.

Andra uttagningen

Sedan tidigare är flera idrottare och lag redan uttagna att tävla för Sverige under OS i Paris i sommar. I truppen ingår sedan tidigare en brottare (Jonna Malmgren), en cyklist (Jenny Rissveds), fyra friidrottare (Daniel Ståhl, Armand Duplantis, Perseus Karlström och Thobias Montler), en judoka (Marcus Nyman), två kanotiser (Linnea Stensils/Moa Wikberg), fem seglare (Vilma Bobeck/Rebecca Netzler, Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson samt Josefin Olsson), fem simmare (Sarah Sjöström, Michelle Coleman, Sophie Hansson, Louise Hansson, Erik Persson), en skytt (Stefan Nilsson) samt två volleybollspelare (David Åhman/Jonatan Hellvig). Dessutom har herrlag i bordtennis tagits ut, liksom lag i alla tre ridsportdisciplinerna hopp, fälttävlan och dressyr. Simdamerna har även kvalat i till lagkapper i både frisim och medley.

Spelen i Frankrike invigs den 26 juli.

Paris 2024