Stockholm. Foto: TT

Publicerad 17 oktober 2017

IOK:s nya agenda öppnar för vinterspel i Sverige

Ett kraftigt utökat mångmiljardstöd, ett kostnadstak för budget samt en kortare och billigare budgivning. IOK presenterar i dag stora nyheter kring hur ansökningsprocessen för vinterspelen 2026 ser ut. - OS ska anpassa sig efter staden, det är inte staden som ska anpassa sig efter OS, säger SOK:s ordförande Hans Vestberg.

Hans Vestberg, SOK:s ordförande

Hans Vestberg, SOK:s ordförande. Foto: SOK

Internationella Olympiska Kommittén (IOK) har via reformprogrammet Agenda 2020 sett till att processen för att söka OS och Paralympics 2026 inte ser ut som den brukar.

- Agenda 2020 har inneburit en enorm förändring. Som när Dick Fosbury började hoppade höjd med ryggen mot ribban eller när Jan Boklöv vinklade ut backhoppningsskidorna till ett ”V”, säger Hans Vestberg, ordförande för Sverige Olympiska Kommitté (SOK).

IOK vill se spel som ska vara hållbara både för stunden och för framtida generationer, det är grunden för de riktlinjer kring ansökningsprocessen som IOK presenterade i dag. Nyckelorden på engelska är ”reduce, reuse, recycle”, alltså fokus på återhållsamma projekt och återanvändning av de resurser som redan finns.

Höjt bidrag och kostnadstak

För att säkerställa att OS och Paralympics blir en ekonomisk sund affär för en framtida arrangörsstad har IOK även höjt det bidrag som värdstaden får och dessutom infört ett kostnadstak på genomförandebudgeten.

- Värdet av IOK:s bidrag uppgår till minst 8,88 miljarder kronor. Det är sannolikt att summan ökar med ungefär en halv miljard kronor, säger Hans Vestberg.

Även om stödet skulle stanna på 8,88 miljarder är det miljarder i ökning jämfört med tidigare vinterspel och en ökning med ungefär en halv miljard kronor jämfört med den utredning som Stockholms stad presenterade i januari. Dessutom har IOK lagt in ett kostnadstak på 13 miljarder kronor för genomförande av spelen.

Richard Brisius, VD kampanjbolaget för OS till Stockholm. Foto: SOK

- Budgettaket i kombination med det ökade stödet gör att det inte är budgeterat med några skattemedel för att täcka genomförandebudgeten av vinter-OS och Paralympics. Nu är det möjligt att genomföra spelen utan att skattebetalarna behöver belastas orimligt, säger kampanjbolagets vd Richard Brisius.

Den genomförandebudget som Stockholms stads utredning presenterade i januari låg på totalt 13,6 miljarder kronor. Den reducerade genomförandebudget som Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Paralympiska Kommitté nu diskuterar med berörda parter ligger betydligt lägre än så.

- Vi kan minska kostnaderna genom smartare och enklare genomförande, enligt IOK:s nya krav. Dessutom kommer vi att kraftigt kunna minska den investeringsbudget som stadens utredning kom fram till genom att återanvända befintliga arenor. De få investeringsprojekt som behövs ska ha ett starkt efterbruksvärde för Sverige, säger Richard Brisius.

Även IOK:s krav på garantier från arrangörsstaden har reducerats vilket också förenklar och minskar risken ytterligare.

Kortare och billigare process

Själva ansökningsprocessen är också nedbantad och bara hälften så lång som tidigare. De städer som är intresserade av att arrangera OS och Paralympics 2026 har nu fram till den 31 mars 2018 på sig att anmäla sitt intresse för att vara med i kampen om spelen, men själva ansökan behöver inte lämnas in förrän i oktober 2018.

- Nytt är också att vi få experthjälp av IOK för att ta fram de spel som bäst anpassar sig för Stockholm. Det är inte som tidigare att varje stad måste lägga ut pengar på att hitta och anlita dessa experter själva, säger Richard Brisius.

Stockholm är en av fyra kampanjer som sedan i juni i år haft återkommande möten med IOK kring att skräddarsy ett koncept som passar just Sverige. I oktober 2018 inleds själva kandidatfasen. Det är först då de aktuella städerna får inleda kampanjer på en internationell nivå. IOK:s medlemmar röstar slutligen om värdstad vid sitt möte i Milano i september 2019.

OS och Paralympics 2026

• Senast den 31 mars 2018 måste intresserade städer anmält intresse till IOK.
  • Ansökan om kandidatur behöver inte vara inlämnad förrän i oktober 2018.
  • Omröstning om värdskapet sker i Milano i september 2019.