Foto: IOC Media.

Publicerad 29 november 2023

Sverige får inte arrangera OS och Paralympics 2030

Sverige bjuds inte in till den avslutande dialogfasen om att få arrangera vinter-OS och Paralympics 2030.
- Jag är otroligt besviken. Vi hade ett starkt koncept att arrangera de mest hållbara spelen genom tiderna, men får nu inte chansen att visa upp den visionen för världen, säger SOK:s ordförande Hans von Uthmann.

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) och Riksidrottsförbundet (RF) har tillsammans undersökt förutsättningarna för att arrangera vinter-OS och Paralympics i Sverige 2030. Arbetet inleddes i februari och i mitten av juni presenterade de tre organisationerna den förstudie som är grunden för den svenska kandidaturen.

Men på onsdagen kom beskedet att Sverige inte går vidare in i den tredje och avslutande fasen, som kallas målinriktad dialog.

-Vi trodde mycket på vårt nya koncept som baserades på hållbara, demokratiska och kostnadseffektiva spel. Om IOK inte delar vår vision om hur spel ska arrangeras i framtiden var det klokt att säga till redan nu, säger SPK:s ordförande Åsa Linares Norlin.

- Vi kommer att bygga vidare på den samsyn som kandidaturen gett oss i arbetet med svensk elitidrott genom projektet elitidrott2030. Vi måste optimera befintliga resurser, men också utveckla förutsättningar än mer framåt för förbättrade och mer jämlika möjligheter för morgondagens världsidrottare, säger Anna Iwarsson, tillförordnad ordförande Riksidrottsförbundet.

Beskedet från IOK är att det svenska budet hade behövt haft finansiella garantier på plats i ett tidigare skede, trots att det arbetet var den största delen av fas tre.

- Jag är mycket förvånad och mycket besviken. Vi hade en vision om att kunna arrangera OS och Paralympics på ett helt nytt sätt, tyvärr var inte IOK:s nya process mogen för en kandidatur som ville vara hållbar, kostnadseffektiv och demokratisk, säger SOK:s ordförande Hans von Uthmann.

- Jag tror inte vi kunde ha gjort den här processen på något annat sätt. Jag vill tacka alla som varit en del av det här arbetet. Jag vill också betona att vi hela tiden haft en mycket god dialog med både politiken och näringslivet i det här arbetet. Det var viktigt för alla att bara gå vidare om vi kunde genomföra spel som var demokratiska, hållbara och kostnadseffektiva. Nu tar vi med oss den goda dialogen för att stärka svensk elitidrott i stället, säger SOK:s ordförande Hans von Uthmann och fortsätter:

- Vi var inte på något sätt ute efter att använda svenska skattebetalare för att finansiera spelen. Det var vi tydliga med mot IOK, mot regeringen och mot näringslivet. Vi är fortsatt övertygade om att spelen hade kunnat bli en katalysator för hela Sverige. Nu blir det tyvärr inte så, säger Hans von Uthmann.

Även Schweiz bud nobbades av IOK. De två länder som finns kvar som potentiella arrangörer av spelen 2030 och 2034 är Frankrike och USA.