Så här ser Tokyo 2020:s fackla ut
Tokyo 2020 har presenterat hur den olympiska facklan och pictogrammen, de grafiska idrottsillustrationerna ska se ut. Här läser du mer om dem och de andra symbolerna för spelen.
Symbolisk körsbärsblomma
Utseendet på den olympiska facklan är inspirerat av flera element inom japansk kultur. Den har formen av en körsbärsblomma, Japans mest populära och älskade blomma.
Passande nog så blommar de japanska körsbärsträden under mars månad, när den olympiska fackelstafetten startar.
Facklorna är tillverkade av återvunnen aluminium från de temporära hus som byggdes upp efter den katastrofala jordbävning som drabbade Japan i mars 2011. Från att ha använts till att rädda liv kommer materialet nu att användas för att sprida ett budskap om hopp och förbättring. För att forma metallen har man använt sig av samma teknologi som används i Japans kända snabbtåg Shinkansen.
Pictogram med inspiration från förr
Tokyo 2020:s pictogram är skapade av den japanske designern Masaaki Hiromura. De följer samma stil som spelens logotype och har samtidigt tagit inspiration från förra gången som Tokyo arrangerade sommar-OS 1964. Tokyo 1964 var första gången som pictogram användes vid ett olympiskt spel.
Miraitowa är spelens maskot
Spelens maskot heter Miraitowa. Namnet är en sammansättning av de två japanska orden "Mirai" (framtid) och "towa" (evighet). Miraitowa har samma färg och mönster som finns i spelens logotyp. Maskotens personlighet är plockat från ett traditionellt japanskt ordspråk och betyder ungefär att ta lärdom från historien och utveckla nya kunskaper därifrån. Maskoten har en stark känsla för rättvisa och är väldigt atletisk. Den har en superkraft som innebär att den kan förflytta sig överallt i ett ögonblick.
Spelens logotype
Symbolen för Tokyo 2020 består av ett speciellt japanskt rutmönster. I Japan kallas mönstret för Ichimatsu Moyo efter en känd teaterskådespelare från Edo-eran (1603-1867). Symbolens färg, indigoblå, är också en traditionell japansk färg som uttrycker egenskaper som elegans och raffinerad.
Man har använt tre olika rektangulära former som symboler för olika länder, kulturer och tankesätt. Sammansatt så förmedlar det spelens motto som är ”Unity in diversity”, som ungefär betyder ”olikheterna förenar”.
Logotypen har skapats av den japanska designern Asao Tokolo.