Emmy Hällkvist efter finalloppet på 100 m fritt på EYOF 2023 där hon tog silver. Foto: SOK.

Publicerad 25 juli 2023

Emmy tog Sveriges första medalj i ungdoms-OS

Emmy Hällkvist tog Sveriges första medalj under ungdoms-OS i Maribor när hon simmade in som tvåa på 100 meter frisim.
- Jag hade aldrig trott att jag skulle simma så snabbt, säger silvermedaljören, som sänkt sitt personliga rekord på distansen med över en sekund under spelen i Slovenien.

Svenskan nådde finalen med femte bästa tid och simmade från bana två. Emmy gjorde en bra start och låg tvåa vid vändningen efter halva loppet.

- Jag märkte att jag låg med där framme i starten och tänkte bara på att jag skulle starta snabbare än tidigare, säger Emmy.

Tyskan Linda Roth vann guldet på fina 55,89. Emmy bärgade silvermedaljen med tiden 56,54 – hon hade sju hundradelar ned till trean Rosalie Reef från Nederländerna. Emmy sänkte sina tider från försök (57,12) och semi (57,15) rejält i finalen. Personbästa på 100 fritt när hon åkte till Slovenien var 57,63.

- Det var väldigt oväntat att jag skulle simma så snabbt i frisim. Även om jag visste att jag var i bra form och det har längre varit ett mål att ta mig under 57 sekunder på 100 fritt, säger Emmy.

Det var 15-åringens andra medalj i Europaungdoms-OS. I fjol i Banska Bystrica tog Emmy silver på 100 meter fjäril. Då – för ett år sedan – slutade hon 31:a på 100 fritt. Nu i Slovenien blev det 29 placeringar bättre och en silvermedalj.

- Jag har utvecklats väldigt mycket som simmare sedan förra året. Då tog jag mig inte till semi och simmade långt över mitt personbästa. Nu kunde jag ta ut mig till fullo, säger Emmy.