Märta Rosenberg vann guld i flickornas 5 km i klassisk stil. Foto: OIS.

Publicerad 21 januari 2020

Märta vann Sveriges sjätte guld

Märta Rosenberg vann guld i 5 km klassisk stil på världsungdoms-OS i Lausanne. Sveriges sjätte guld under spelen.

Märta startade som 77:e åkare och sparade inte på krutet under det klassiska loppet över 5 km. Hon ledde från start till mål trots ett fall i toppen på backen inför varvningen till andra varvet.

- Jag gjorde en tokvurpa, men det gick bra. Jag var fort uppe. Det var nästan bra att jag ramlade, jag tände till ordentligt till sista varvet, säger Märta Rosenberg efter loppet.

Storfavoriten med två guld sedan tidigare, Siri Wigger från Schweiz, tog silvret 12,7 sekunder efter och amerikanskan Kendall Kramer fick bronsmedaljen, distanserad med drygt 20 sekunder efter Märta. Tove Ericsson gjorde även hon ett fint lopp och slutade på en åttondeplats, 37,9 sekunder efter.

- Det här är över min förväntan. Helt galet. Jag fick rapporter om att jag låg etta efter första varvet men jag vågade inte tro på det, fortsätter Märta.

Det här var Märta Rosenbergs tredje medalj på tre starter under världsungdoms-OS. Hon tog tidigare silver i längdskidcross och brons i sprinten. Det är svenska truppens sjätte guld under spelen.

Guldvinnande Märta Rosenberg flankerad av silvermedaljören Siri Wigger från Schweiz och amerikanska bronsmedaljören Kendall Kramer. Foto: OIS.

Edvin topp-8 i pojkarnas lopp

I pojkarnas klassiska lopp på 10 km blev det inga skandinaver på pallen denna gång. Edvin Anger kämpade sig in som sjunde man knappa minuten bakom segrande Ilija Tregubov från Ryssland och drygt tio sekunder från bronset. Silvermedaljen togs av Elias Keck från Tyskland +45 sekunder efter och bronset gick till Will Koch, USA +49 sekunder efter. Albin Åström slutade på en 26:e plats +2.17,6 efter vinnaren.

Edvin Anger i spåret under 10 km klassiskt på världsungdoms-OS. Påhejjad av Tove Ericsson och Märta Rosenberg till höger. Foto: OIS