Publicerad 9 februari 2022

Digitalt Sweden Arena under OS

Idrott och hållbarhet är temat på 2022 års upplaga av Sweden Arena, Sveriges olympiska nationshus som sammanför idrottsvärlden med näringsliv och aktuella samhällsfrågor. Programmet pågår den 15-18 februari och flera av programpunkterna är öppna för alla genom digitala sändningar i OlympiaAppen och på Youtube.

– Vi kommer erbjuda webinarier som lyfter olika hållbarhetsfrågor utifrån de partnerprojekt och samarbeten vi har. Sweden Arena är en plattform för möten och energi och det pågår många bra projekt i idrottsvärlden som förtjänar uppmärksamhet. Kan vi hjälpa till att sätta strålkastarljuset på dem så gör vi gärna det, säger Sara Gottfarb, projektledare Sweden Arena.

Partners till Sweden Arena är Svenska Spel, UNIQLO, NeH, BANG och Vinge. Sweden Arena arrangeras hos SOK:s partner Advokatfirman Vinge vid Norrmalmstorg i Stockholm. På plats finns inbjudna gäster från SOK:s partners och samarbetsorganisationer. Läs mer om innehållet i Sweden Arena och hur du deltar på www.swedenarena.com Länk till annan webbplats. eller i OlympiaAppen.

Webinarium på Sweden Arena:

Tisdag 15 februari

Hur företags engagemang kan öka välbefinnandet för människor på flykt
Ett panelsamtal där vi får inblick i hur UNHCR arbetar för att stärka flyktingars mentala hälsa och hur företags engagemang kan öka välbefinnandet för människor på flykt.
UNHCR/SOK/UNIQLO/Hestra/Peab/

UN Women Sverige
En inspirationsföreläsning med Helya Riazats, (Framtidens kvinnliga ledare 2021), framgång och UN Women Sverige berättar om idrottens kraft i utsatta områden.
UN Women Sverige

Onsdag 16 februari

Olympisk Offensiv Damkronorna
Efter år av utmaningar med bland annat för lite resurser kraftsamlar svensk ishockey nu för att öka antalet flick- och damspelare. Svenska Ishockeyförbundet (SIF), den svenska damhockeyligan (SDHL) och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) gör en långsiktig satsning på unga damspelare och 2021 lanserade SIF en dam- och flicksatsning där såväl förbund som ligor och SDF (specialidrottsdistriktsförbunden) samverkar med finansiering av huvudsponsorn Svenska Spel. Men varför har det tagit så lång tid och är det här tillräckligt för att få fler kvinnliga ishockeyspelare i Sverige? Vilka krav kan man ställa på sponsorerna och vilket ansvar har politikerna? Lyssna till ett spännande samtal om svensk damhockeys bakgrund, nuläge och framtid.
SOK/Svenska Spel/SIF/SDHL/Olympier

Olympisk Offensiv Projekt Q Kvinnliga tränare
Sett till toppidrotten i Sverige består tränarkåren nästan uteslutande av män. Samtidigt visar forskning på att det är svårt för kvinnor att bryta igenom de strukturer som finns, att förändra en mansdominerad idrott och tränarkultur, dess värderingar och normer. Det vill vi utmana och förändra!
SOK /Idrottsforskare/EPOS

Torsdag 17 februari

Sport och klimatet
Ett seminarium där vi diskuterar hur idrottsrörelsen kan bli klimatpositiv! För att nå klimatmålen, vad måste vi som idrottsutövare tänka på? Hur kan föreningar jobba? Och hur kan internationella evenemang bli klimatpositiva? Forskare hjälper oss att förstå hur vi alla kan bidra till klimatmålen genom idrotten, vare sig vi är aktiva, ledare, föreningar eller idrottsföräldrar.
KTH/SOK/IOK/RF

Vego i världsklass
Idrottsmiljön ska vara hälsosam, stärkande och hållbar. Ett attraktivt och lättillgängligt utbud av hälsosamma alternativ i cafeterior och kiosker där idrottande barn, ungdomar och vuxna finns kan främja hälsan. Idrottsföreningar, evenemangsarrangörer, företag, kommuner och alla aktörer som står för matservering i samband med idrottande kan tillsammans göra skillnad för både hälsan och planeten. Ett moderatorlett panelsamtal från flera olika perspektiv och expertområden vill bidra till en mer hållbar och hälsosam matservering i idrottsmiljön.
WWF/SOK/GenPeP/RF

Fredag 18 februari

Idrott och mänskliga rättigheter-
Vilka faror finns det kopplat till megasportevent i diktaturer och hur kan man agera som aktiv, privatperson, stort företag eller sponsor.
CRD/SOK/ Svenska Spel/Sv. Fotbollsförbundet/RF

Partners

Huvudsponsorer, logotyper