Kanotisten Linnea Stensils och brottaren Alex Bjurberg Kessidis var först ut av idrottarna i SOK:s Topp och Talang-program att testa kläder från UNIQLO. Foto: John Gripenholm.

Publicerad 24 januari 2019

Klädbolaget UNIQLO blir SOK:s nya huvudpartner

UNIQLO och Sveriges Olympiska Kommitté presenterade under en gemensam presskonferens i Tokyo i dag ett avtal som gör att UNIQLO blir olympisk huvudpartner och officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska lag.

I enligt med avtalet kommer UNIQLO att tillgodose svenska idrottare och ledare med sina LifeWear-produkter under de kommande fyra åren, inklusive de olympiska och paralympiska sommarspelen i Tokyo 2020, vinterspelen i Peking 2022 och andra tävlingar och aktiviteter associerade med den olympiska rörelsen. Kläderna kommer att bäras under ceremonier, träning, tävling, presskonferenser och fritid. Med omedelbar verkan kommer UNIQLO att leverera kläder och produkter till svenskar som tävlar i olympiska sammanhang och senare under 2019 kommer UNIQLO att ta fram färger och stilval som är särskilt anpassade för svenska idrottare.

- Vi känner väldigt starkt för det här partnerskapet, det blir ett naturligt steg för oss efter att vi i augusti först kom i kontakt med den svenska marknaden när vi öppnade vår UNIQLO-butik i Stockholm. Vi är inspirerade av folket och kulturen i Sverige, där uppskattas skönhet och enkelhet i design och attityden till livet är densamma som i vårt japanska ursprung och vår LifeWear-filosofi. Sverige ses som ett föregångsland över hela världen, så det är en ära för oss att få bli associerade med Sveriges Olympiska Kommitté och bli en olympisk partner på världsnivå, sade Tadashi Yanai, ordförande och vd för UNIQLOs moderbolag Fast Retailing, i samband med presskonferensen.

Kvalité och hållbarhet

- När vi sökte efter en ny partner för spelen i Tokyo 2020 och Peking 2022 så letade vi efter tre huvudkriterier: kvalité, innovation och hållbarhet, som alla tre är nyckelvärden i UNIQLO:s varumärke. Vi har en stark övertygelse att UNIQLO:s LifeWear kommer att passa oss väl och att våra idrottare kommer att blir stolta företrädare till UNIQLO över hela världen, säger Peter Reinebo, verksamhetschef för Sveriges Olympiska Kommitté.

- Vi ser fram emot att få bära UNIQLO:s produkter i paralympiska sammanhang. Kläderna passar bra för paraidrottare som ska tävla i Paralympics, vilket givetvis är extra viktigt för de svenska idrottarnas prestationer, säger Johan Strid, generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté.

Dagens avtal är en fortsättning på en lång och positiv relation mellan Japan och Sverige. Under 2018 var det 150 år sedan länderna ingick ett handelsavtal, och det här partnerskapet kommer i en tid då Japans profil och anseende i Sverige har ökat.

Nära förhållande

Det nära förhållandet mellan Sverige och Japan finns också i olympiska sammanhang, där länderna under flera års tid har delat utvecklingsprogram för idrottare och coacher. Det inkluderar även att Sverige kommer ha sitt officiella förläger i Fukuoka inför sommarspelen 2020.

- UNIQLO och SOK fann varandra i samband med att UNIQLO öppnade sin nya butik på Hamngatan i Stockholm i höstas. Det sa ”klick” direkt, kärlek vid första ögonkastet. Det var tydligt från början att SOK och UNIQLO ville samma saker och stod för samma värden. UNIQLO är inte bara en suverän leverantör av högfunktionella kläder som passar för livets alla sammanhang, de kommer nu att leverera den svenska OS-truppernas kläder samt också att gå in som huvudpartner till SOK. Det innebär att svenska olympier genom stödprogram som Topp och Talang kommer att kunna få fullt stöd i sin strävan att vinna medaljer i framtida olympiska spel. De skräddarsydda lösningarna SOK arbetar med i Topp och Talang finansieras helt och hållet av SOK:s partners, SOK:s stödprogram får inte en enda krona i statligt stöd, och därför är avtalet med en huvudpartner extra viktigt, säger Peter Reinebo.

De idrottarna som hittills testat UNIQLO:s kläder har bara berömmande ord om märket.

- Jag gillar att UNIQLO blir huvudpartner till SOK och vi idrottare ser verkligen fram emot att få bära UNIQLO:s kläder i internationella sammanhang, säger brottaren Alex Bjurberg Kessidis.

- LifeWear visar UNIQLO:s engagemang att skapa perfekta kläder som möter alla behov som finns i vardagen. Hög kvalité, funktionalitet och ett märke som hela tiden utvecklas, säger kanotisten Linnea Stensils.

Om UNIQLO och LifeWear

UNIQLO är ett varumärke som tillhör Fast Retailing Co., Ltd., ett ledande japanskt modeföretag som designar, tillverkar och säljer kläder under sju olika huvudvarumärken: Comptoir des Cotonniers, GU, Helmut Lang, J Brand, Princesse tam tam, Theory, och UNIQLO. Med en global försäljning på cirka 1,8619 biljoner yen (vilket motsvarar $16.87 miljarder beräknat på yen i slutet av augusti 2017 till en kurs på $1 = 110.4 yen) är Fast Retailing ett av världens största detaljhandelsföretag, och UNIQLO är Japans ledande klädesföretag.

UNIQLO fortsätter att öppna storskaliga butiker i flera av världens mest inflytelserika städer som en del av arbetet att etablera sig som ett sant globalt varumärke. Idag har varumärket över 2000 butiker i 19 länder världen över, inkluderat Japan, Australien, Belgien, Canada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Ryssland, Sydkorea, Spanien, Taiwan, Thailand, U.K och USA. Utöver detta har Grameen UNIQLO, ett välgörenhetsföretag startat i Bangladesh september 2010 ett antal Grameen UNIQLO-butiker i Dhaka. UNIQLO har en integrerad affärsmodell under vilken design, produktion, marknadsföring och försäljning av moderiktiga samt vardagliga kläder gemensamt ingår. Företaget tror på att riktigt bra kläder ska vara bekväma, vara designmässigt universella, hålla hög kvalitet och ha en bra passform för de olika människor som bär dem. Med en företagsvision fast besluten om att förändra kläder, konventionell visdom och i slutändan världen, är Fast Retailing dedikerade att skapa kläder med nya och unika värderingar som förhöjer livet hos alla människor. För mer information om UNIQLO och Fast Retailing, besök gärna www.uniqlo.com and www.fastretailing.com.

UNIQLO:s filosofi LifeWear innebär att skapa kläder som inspirerats av de japanska grundvärderingarna som värdesätter enkelhet, kvalitet och livslängd. Designade av tiden för tiden. LifeWear har designats med en modern elegans och kan därför utgöra grunden för varje individs personliga stil. En perfekt skjorta som alltid strävar efter att bli ännu mer perfekt. Enkel design byggd på eftertänksamhet och moderna detaljer. De bästa passformerna och materialen för att vara tillgängliga och anpassade för alla. LifeWear innebär kläder som alltid förnyas, ger värme, är lätta, väldesignade och som ger en ökad bekvämlighet i det vardagliga livet.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper