Golfspelaren Pontus Nyholm som ingår i den Olympiska Offensiven tillsammans med tränaren Jonnie Eriksson. Foto: SGF

Publicerad 7 maj 2024

Olympisk offensiv ska stötta karriärövergångar i golf

Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Golfförbundet inleder en Olympisk Offensiv där coaching och resursteam ska hjälpa unga herrgolfare att ta steget ut på de stora tourerna.

– Karriärövergången från college till att klara sig som proffs är ett kritiskt nålsöga som är svårt att klara sig igenom. Vi har en liknande satsning på damspelarna som fungerar väl och har gett bra resultat. Med hjälp av Olympisk Offensiv får vi möjligheten att stötta unga killar på samma sätt, säger Katarina Vangdal, förbundskapten golf.

Två män i keps och golfkläder på en golfbana som ler mot kameran.

SOK:s sportchef Thomas Engdahl och tränaren Jonnie Eriksson som är huvudansvarig för golfsatsningen inom Olympisk Offensiv. Foto: SGF.

Som golfproffs bär du dina egna kostnader och ska hantera ett mindre företag kring din egen idrottssatsning. Efter collegespel går vägen till de stora tourerna via undertourer där pengarna är små och konkurrensen är hård, vilket gör att många av spelarna ofta flyttar hem för att klara ekonomin.

– Vi vill att de som vill ska stanna i USA för att få rätt matchning och där behöver de stöd för att underlätta övergången till att bli proffs. Vi har bra och säkra verktyg för att kunna göra en bra analys och ge riktade insatser som gör att fler individer kan etablerar sig på hög nivå som exempelvis Ludvig Åberg och Vincent Norrman gjort, säger Katarina Vangdal.

En grupp unga herrspelare som satsar på att etablera sig på allra högsta tournivå får nu tillgång till en stödapparat som leds av tränaren Jonnie Eriksson, med områden som mental rådgivning, spelarmentorer, kost, ekonomi, fysträning, teknik och utveckling.

– Det här är lovande spelare och med rätt stöd i deras idrottskarriärers mest kritiska period ökar chanserna för att de ska för att kunna etablera sig i världstoppen. SOK stöttar den här satsningen med resursstöd och med den ansvarige tränaren Jonnie Erikssons tjänst, säger Thomas Engdahl, SOK:s ansvarige sportchef.

Först ut i satsningen på Olympisk Offensiv golf:
Jesper Svensson
Adam Blommé