Nebil Ibrahim jublar efter knockout-vinst i kvartsfinalen i -57 kg vid Europeiska spelen i Krakow 2023. Foto: Bildbyrån.

Publicerad 28 juni 2023

Nebil gick på knock för OS-plats

Boxaren Nebil Ibrahim har säkrat en kvotplats till OS i Paris nästa år. Svensken nådde semifinal i Europeiska Spelen genom att vinna på knockout efter 55 sekunder.
- Jag har drömt om OS sedan jag var åtta år gammal, säger Nebil.

Det var ungraren Roland Veres som stod mellan Nebil Ibrahim och en säkrad kvotplats till OS i Paris. Kvartsfinalen i Europeiska Spelen höll bara på i 55 sekunder, sedan hade domaren räknat ut Veres efter att svensken fått in en fin träff i matchöppningen. Att nå semifinal i ES är liktydligt med att få en personlig kvotplats till OS nästa år. Nebil behöver fortfarande bli uttagen för att få representera Sverige, men har nu klarat det internationella kvalet.

Semifinalplatsen innebär också att han har säkrat Sveriges åttonde medalj i Europeiska Spelen. Det blir minst en bronspeng för den 22-årige boxaren. I fredagens semifinal ställs Nebil Ibrahim mot bulgaren Javier Ibanez.

Tre svenska boxardamer hade också chansen att nå medaljmatcher och OS-kval under Europeiska Spelen, men tyvärr blev det förlust för Zehra Milli (54 kg), Agnes Alexiusson (60 kg) och Love Holgersson (75 kg). Alexiusson var närmast att vinna, men dömdes som förlorare mot den regerande olympiska mästarinnan Kellie Harrington med domarsiffrorna 1-4.