Skidskytten Sara Andersson har vunnit både guld och silver under ungdoms-OS i Vuokatti. Foto: SOK.

Publicerad 24 mars 2022

Ny medalj för Sara i ungdoms-OS

Skidskytten Sara Andersson tog sin andra medalj på lika många tävlingar när hon tog silver i distans under ungdoms-OS i finländska Vuokatti.

Sara Andersson var bara nio sekunder från guldet trots tre missade skott (tidstilägg på 45 sekunder per bom). Sara var snabbast av alla i spåret men två bom i det avslutande stående skyttet gjorde att slovenskan Lena Repinc blev guldmedaljör, 9,4 sekunder före svenskan. Bronset till Amandine Mengin från Frankrike, distanserad med ytterligare 3,5 sekunder.

- Det är slutet på säsongen, men jag tycker ändå jag fick ut allt jag hade i spåret i dag. Det var bra fart under skidorna, men lite surt att missa två skott i sista stå, säger svenskan.

Sara Andersson har redan ett guld från sprinten i ungdoms-OS, som hon vann i överlägsen stil.

- Jag åkte inte hit med några förväntningar på mig själv. jag ville bara tävla och ha kul, och det har jag verkligen haft, säger Sara Andersson.

Av övriga svenskor i distansloppet över 10 km så slutade Alice Pettersson 34:a, Belle Spets blev 41:a och Olivia Grönkvist 48:a.

Mixedstafett avslutar

I killarnas lopp över 12,5 km blev det fransk seger via Lou Thievent. han hade två bomskott och vann knappt 25 sekunder till godo på polacken Konrad Badacz.

De svenska killarna hade en tuff dag på skjutvallen. Victor Berglund bommade sex skott och blev 33:a, drygt fyra minuter efter segraren. Jacob Larsson blev 38:a, Vincent Grein 45:a och Henning Lind ten Berg 46:a.

Skidskyttet under Europaungdoms-OS avslutas på fredagen med mixedstafett.

Resultat, skidskytte flickor distans 10 km

1) Lena Repinc, Slovenien 31.34,7 (1)
2) Sara Andersson Länk till annan webbplats. +12,9 (3)
3) Amadine Mengin, Frankrike +1.05,2 (0)
Övr. sv. plac: 34) Alice Pettersson Länk till annan webbplats. +5.41,4 (3), 41) Belle Spets Länk till annan webbplats. +6.30,4 (6), 49) Olivia Grönkvist Länk till annan webbplats. +8.42,3 (8).

Resultat, skidskytte pojkar distans 12,5 km

1) Lou Thievent, Frankrike 36.34,5 (2)
2) Konrad Badacz, Polen (2) +24,5
3) Jakub Borgula, Slovakien (2) +32,0.
Sv plac: 33) Victor Berglund + 4.23,7 (6), 38) Jacob Larsson +4.53,4 (7), 45) Vincent Grein +7.28,0 (7), 46) Henning Lind Ten Berg +7.33,9 (9).