SOK:s generalsekreterare Åsa Edlund Jönsson på Postkodlotteriets förmånstagargala med checkarna för Drömprojektet och 2024-års basstöd. Foto: SOK

Publicerad 15 mars 2024

Drömprojekt ska lyfta idrott i utsatta områden

Sveriges Olympiska Kommitté, Fryshuset, Svenska Skidförbundet och Svenska Seglarförbundet ska arbeta tillsammans med ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden i en av Postkodlotteriets största satsningar hittills. I drömprojektet satsas totalt 38,5 miljoner kronor.

Postkodlotteriet tillkännagav satsningen under torsdagskvällens Förmånstagargala.

- Det är med enorm tacksamhet och entusiasm som vi tar oss an Drömprojektet. Vi vet att det finns en stor, outnyttjad talangbas bland ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden och tillsammans ska vi göra vårt allra bästa för att involvera fler i idrotten, både som aktiva och ledare. Vi ska hjälpa varandra att lyckas och gemensamt bidra till en bättre värld genom idrott, säger Åsa Edlund Jönsson, generalsekreterare på Sveriges Olympiska Kommitté.

De fyra organisationerna vill nå ut till ungdomar och erbjuda fysisk aktivitet, sysselsättning och delaktighet.

- Postkodlotteriets styrka är ju att föra samman grannar som tillsammans kan vinna men som samtidigt är med och gör världen bättre – både väldigt lokalt som i det här Drömprojektet eller alla Grannskapsintiativ, men också nationellt och internationellt, säger Postkodlotteriets vd Anders Årbrandt.

- Organisationerna vet bäst hur världen ska bli bättre för människor, djur och natur – både när det är kris men även via långsiktigt arbete. Svenska Postkodlotteriet kämpar för att generera ett så stort överskott som möjligt, det är vår styrka, säger Postkodlotteriets vd Ebba Kilman.

Drömprojektet ska främst rikta sig till ungdomar i åldern 13-19 år, främst i socioekonomiskt och sociokulturella områden som har begränsad kontakt med den organiserade idrottsrörelsen.

- Vår dröm är att sänka trösklarna för inkludering och motverka utanförskap. Vi vill att fler ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden ska få uppleva glädjen och nyttan av idrott och föreningsliv, säger Åsa Edlund Jönsson.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper