Anna Lindberg, simhopp är en av de aktiva som ingår i H&M:s klädråd. Foto: SOK

Publicerad 20 februari 2015

Aktiva bidrar till H&M:s RIO-kollektion

Efter det lyckade samarbetet mellan H&M och SOK inför OS i Sotji under förra året fortsätter nu arbetet med att ta fram nästa kollektion till sommar-OS i Rio 2016.

Precis som inför Sotji-kollektionen samarbetar H&M:s designteam nära en grupp utvalda aktiva som testar och ger feedback. Ledorden under processen är att få OS-truppen att känna sig starka, upplyfta och moderna. Material och detaljer är ett stort fokus under samarbetet när man utvecklar nya kvalitéer och funktioner med hjälp av de aktivas expertis.

- Vi på H&M har ett stort sportintresse och med den här kollektionen vill vi ta det till en ny nivå där hög modegrad och funktion går hand i hand. För oss handlar det om att vara trovärdiga i vår produktion av sportkläder”, säger Ann-Sofie Johansson, H&M:s kreativa rådgivare.

OS-veteranen och medlem i SOK:s Aktivas Kommitté, Anna Lindberg, är en av de aktiva som arbetar sida vid sida med designteamet.

- Det är ett engagerat och kul samarbete. Det är fantastiskt roligt att få samarbeta med ett svenskt företag som är framåt och nytänkande. Ofta ligger fokus för oss idrottare att kläderna endast ska vara praktiska, nu får vi även känna oss snygga, säger Anna.

Det prestigefyllda uppdraget är enligt H&M både utmanande och stimulerande. Den direkta feedbacken och de aktivas tydliga krav möjliggör en genuin och modern kollektion värdig en OS-trupp.

En av de stora utmaningarna är de olika aktivas behov i sina respektive sporter. Målsättningen är att skapa plagg där man tillgodoser behovet hos friidrottare såväl som brottare, utan att kompromissa med material och kvalité. Balansen mellan det förväntade och oväntade, funktionalitet och hög trendfaktor är nyckelord under arbetet.

De centrala områdena är träning, tävling och vila och Rio-kollektionen kommer även att innehålla plagg för öppnings- och avslutningsceremonierna samt för prispallen.

Hur kollektionen kommer att se ut avsöljas inte förrän 2016.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper