Hugo Nilsson och Simon Nordlander tog Sveriges första medaljer vid ungdoms-OS i Friuli Venezia Giulia 2023. Foto: SOK

Publicerad 23 januari 2023

Guld, silver och brons i ungdoms-OS

Det blev svenska medaljer av alla valörer när längdåkarna inledde sina tävlingar i ungdoms-OS. Mira Göransson vann guld på 7,5 km, medan Simon Nordlander tog silver och Hugo Nilsson brons på 10 km.
- Det här har varit målet för säsongen. Jag är supertacksam att jag fick komma hit och köra, säger Mira Göransson.

Det var riktigt tungt före i längdspåren i nordöstra Italien och Mira Göransson anade vad som väntade under hennes 7,5 kilometer.

- Jag förstod att vi skulle få kämpa för varje meter och att energin skulle ta slut. Planen var att gå ut lite kontrollerat, säger svenskan.

Göransson fanns med i toppen under första varvet, men det var under slutdelen som hon var överlägsen sina konkurrenter. När det tunga föret gjorde att de andra kroknade höll Mira farten i spåret. In mot mål kom hon ikapp lagkamraten Maja Axelsson som startade en och en halv minut tidigare.

- Då förstod jag att jag hade gjort ett riktigt bra lopp, förklarar Göransson.

Segermarginalen ner till silvermedaljören Lena Einsiedler från Tyskland blev drygt 40 sekunder. Minna Mikaelsson var sjua, distanserad med en dryg minut av sin landsmaninna. Maja Axelsson blev 18:e och Moa Lindgren 24:a.

Mira Göranssons guld var Sveriges första under Europaungdoms-OS i Italien, men bara timmen innan hade de första svenska medaljerna bärgats i killarnas millopp av Simon Nordlander och Hugo Nilsson. Det skiljde bara en tiondel i mål mellan de båda svenska medaljörerna, som i sin tur hade 47 sekunder upp till hemmaåkaren Gabrile Malti. Men vägen till målet var olika för svenskarna.

- Jag hörde att jag var sex sekunder från pallen när det var ungefär en och en halv kilometer kvar. Det var otroligt tufft före och riktigt tuffa banor, så det var bara pannben på slutet, säger Simon Nordlander.

Hugo Nilsson var tydlig tvåa på väg in mot mål, men träffade den där berömda trötthetsvägen i slutet. Men det hindrade honom inte ifrån att bärga en bronsmedalj med de sista krafterna som fanns kvar i kroppen.

- Jag minns knappt hur det var när jag gick imål. Det var nästan så att det svartnade lite för ögonen, säger Hugo Nilsson.

Svenskarna tog sig medaljer med fyra sekunder till godo på fyran Isai Naff från Schweiz. Av övriga svenskar blev Eddie Pettersson 15:e och Jonatan Lindberg 17:e, båda slagna med ungefär 1,40 av den italienske guldmedaljören.