Åsa Edlund Jönsson blir ny generalsekreterare för Sveriges Olympiska Kommitté. Foto: TT.

Publicerad 17 november 2022

Hon blir ny generalsekreterare för SOK

Åsa Edlund Jönsson blir ny generalsekreterare för Sveriges Olympiska Kommitté.
- Åsa är helt rätt person att leda den svenska olympiska rörelsen in i en ny tid, säger SOK:s ordförande Mats Årjes.

Åsa Edlund Jönsson, 49, har varit chef på SVT Sport sedan 2016, då hon blev den första kvinnan på den positionen. I början av 2023 efterträder hon Gunilla Lindberg som generalsekreterare och tar över ansvaret för SOK som organisation från verksamhetschefen Peter Reinebo.

- Jag är otroligt stolt och hedrad över att få ansvar för den olympiska rörelsen i Sverige. Det här är i mina ögon det viktigaste chefsjobbet inom svensk elitidrott och jag kommer att ta mig an detta uppdrag med full kraft för att försöka säkerställa stora OS-framgångar för Sverige även framåt, säger Åsa Edlund Jönsson och fortsätter:

- Jag har haft förmånen att bevaka flera olympiska spel på plats och mina starkaste idrottsminnen är alla OS-ögonblick. Jag vet också vilken enorm betydelse OS har för svenska folket när vi samlas som nation framför tv:n för att heja fram våra blågula stjärnor. Idrott har viktig roll att skapa förbilder i dagens samhälle och jag tror att vi kan skapa en bättre värld genom idrott.

Åsa Edlund Jönsson börjar sitt arbete som generalsekreterare i februari 2023.

- Det är ett jobb som kommer med stora förväntningar och högt uppsatta mål, både när det gäller medaljer och en stärkt finansiering för att ge svenska olympier de absolut bästa förutsättningarna för att tävla i världsklass.

När Åsa Edlund Jönsson tillträder sin nya roll kommer Peter Reinebo fortsätta som sportsligt ansvarig med fokus på sportsliga frågorna mot Europeiska Spelen i Krakow 2023 och sommar-OS i Paris 2024. Gunilla Lindberg kommer att finnas kvar i SOK:s styrelse och får en ny titel som Senior Advisor International Affairs.

- Vi får ett väldigt starkt lag med många olika kompetenser som leder SOK:s dagliga arbete, säger SOK:s ordförande Mats Årjes.