Publicerad 14 september 2022

SOK söker Generalsekreterare

Sveriges Olympiska Kommitté söker en ny Generalsekreterare.
- Vi söker en ledare som är redo att ta sig an den unika möjligheten att leda, driva och utveckla svensk idrott med sikte på världsklass, säger SOK:s ordförande Mats Årjes.

I arbetsbeskrivningen står också att leda svensk toppidrott till nya framgångar i Olympiska Spel. Målet är 20 medaljer, varav minst fem guld, under vinter-OS 2026 och sommar-OS 2028.

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) är en ideell organisation och består av de idrottsförbund som finns på det olympiska programmet. Organisationens främsta uppgift är ett förbereda och leda det svenska deltagandet i OS med sikte på konkurrenskraftiga trupper. SOK arbetar via stödprogrammet Topp och Talang med prestationsutveckling och stöd till aktivas och idrottsförbunds satsningar mot världstopp. Sverige ska vara en framgångsrik idrottsnation med medaljkapacitet i många idrotter.

- En Generalsekreterare för SOK ska ansvara för den operativa verksamheten inom organisationen. Vi söker en person som målinriktat ska bygga en vinnarkultur för att Sverige ska vara en framgångsrik idrottsnation med medaljkapacitet i många idrotter, säger Mats Årjes.

Kvar i styrelsen

Gunilla Lindberg kommer att få en ny titel som Senior Advisor International Affairs på SOK.

- Gunilla har de senaste åren haft sin huvudsakliga anställning som Generalsekreterare för den internationella olympiska organisationen ANOK, där alla världens 206 olympiska kommittéer är medlemmar. Gunilla har parallellt med det jobbat som Generalsekreterare för SOK och då med huvudansvar för internationella frågor. Gunillas internationella erfarenhet och tyngd inom den olympiska rörelsen är ovärderlig. Hennes kunskap kommer att finnas kvar inom SOK och som IOK-ledamot har hon även en plats i SOK:s styrelse, säger Mats Årjes.

Slutar efter Paris

Peter Reinebo kommer att fortsätta inom SOK som ansvarig för de sportsliga frågorna och truppchef för spelen i Paris 2024, varefter han avslutar sin anställning efter 30 år.

- Peter är en fantastisk representant för den olympiska rörelsen i Sverige. Han har guidat Sverige till två av de mest framgångsrika vinterspelen genom tiderna. Nu får han ännu mer tid att fokusera på det sportsliga uppdraget över OS i Paris, säger Mats Årjes.