SOK med att ta fram strategi för Sverige
Representanter för myndigheter, företag, lärosäten och organisationer har tagit fram en strategi för Sverige i utlandet. Här ingår bland andra IKEA Sverige, Volvo Group och Business Sweden tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté.
SOK:s ordförande Hans von Uthmann är en del av Svenska institutets nationella råd som på regeringens uppdrag tagit fram en strategi för att stärka Sveriges nationsvarumärke.
– Jag är stolt att SOK ingår i det här arbetet. Idrott är ett viktigt område för att stärka Sverigebilden både på hemmaplan och på den internationella arenan, där cirka fem miljarder följer OS. Svenska institutet har bildat ett starkt lag för att stärka ett starkt varumärke. Vi rapporterar tillbaka till regeringen nu, och uppdraget i det nationella rådet är planerat att fortgå i flera år framåt, säger SOK:s ordförande Hans von Uthmann.
Regeringen har nu fastställt att idrott finns med som en del i den strategi för ett starkare Sverige som presenterades under tisdagen.
– I en tid av ökade informationshot och internationella utmaningar är en stark och faktabaserad Sverigebild viktigare än någonsin. Den nya strategin är resultatet av en bred nationell kraftsamling och syftar till att ge alla som verkar internationellt ett gemensamt verktyg för att bygga relationer, öka förtroendet och främja Sveriges långsiktiga intressen, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet.
Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa lanserade under tisdagen det till strategin kopplade arbetet ”Utrymme att växa”, där SOK via Hans von Uthmann deltog i en paneldebatt.