Hans von Uthmann invald i Svenska institutets nationella råd
SOK:s ordförande Hans von Uthmann har valts in Svenska institutets nya nationella råd för att stärka Sveriges varumärke utomlands.
- Det visar på elitidrottens kraft att bidra till att forma bilden av Sverige, säger Hans von Uthmann.
Svenska framgångar på olympiska och paralympiska spel stärker och skapar en positiv bild av Sverige utomlands. Det visade sommarens blågula framgångar i Paris och blev särskilt tydligt i de undersökningar som Svenska institutet gjorde under och efter sommar-OS.
Tillsammans med representanter för myndigheter, lärosäten, organisationer och det svenska näringslivet ska Sveriges Olympiska Kommitté nu vara med och ta fram en kommunikationsstrategi för Sverige i utlandet. I april 2024 gav regeringen Svenska institutet i uppdrag att samla aktörer som kommunicerar om Sverige i utlandet – ett arbete där nyckelindivider har förts samman för att med gemensamma krafter stärka varumärket Sverige. Ett nätverk av aktörer som kan medverka till på en konkurrenskraftig Sverigebild har bildats. Här ingår bland andra IKEA Sverige, Volvo Group och Business Sweden tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté.
- Svenska institutet har bildat ett starkt lag för att skapa ett starkt varumärke. Vi rapporterar tillbaka till regeringen redan i vår, och uppdraget i det nationella rådet är planerat för fyra år framåt, säger Hans von Uthmann.