Sweden Arena - Sveriges nationshus under OS i Paris
Sweden Arena var Sveriges nationshus under OS i Paris – en mötesplats för svenskt näringsliv och idrottsrörelsen, den svenska truppen och media. Här träffade de svenska idrottarna media inför tävlingsstart och här fick svenska fans fira medaljörerna efter att de klivit upp på prispallen. Här inspirerade vi andra länder om hur vi Sverige har valt att ta oss an hållbarhetsfrågor inom samhället och idrottsrörelsen.
Det svenska nationshuset Sweden Arena var inhyst på MOB Hotel i stadsdelen Saint-Ouen och höll öppet samtidigt som spelen i Paris pågick. Det franska hotellets innergård var smyckat i svenska färger och i lobbyn fanns en pop-up butik där man kunde köpa kläder från SOK:s partner UNIQLO. Här bodde både gästerna i det svenska gästprogrammet och flera tränare till OS-truppen och på innergården kunde man följa OS-sändningarna live. Med både gångavstånd till OS-byn och närheten till flera tävlingsarenor blev det ett perfekt tillhåll för uppleva OS från insidan och för truppens deltagare som ville få en paus för att möta släkt och vänner över en middag.
Välbesökta presskonferenser
Den svenska truppen höll totalt 25 presskonferenser i Sweden Arena inför tävlingarna. Det fanns både en fullt utsmyckat medierum inomhus, riggat för direktsändningar och flera platser utomhus för att skapa avslappnade intervjusituationer för både rörlig och skrivande media samt för att ta bra pressbilder.
Härliga medaljfiranden
Vid hela åtta tillfällen fick gästerna på Sweden Arena tillfällen att hylla svenska medaljörer. Samtliga svenska medaljörer togs emot och hyllades för sina prestationer och flera av firandena sändes i tv.
Inspirationsfyllda seminarier
Sweden Arena var också plattformen för att lyfta hur den svenska idrotten jobbar med hållbarhetsfrågor för att inspirera andra länder. Under fyra seminarier med såväl svenska som internationella gäster och paneldeltagare, riktades ljuset mot idrottens roll i arbetet med att skapa en mer jämställd och hållbar värld.
– Sweden Arena blev precis så bra som vi hade hoppats. Det är en unik plats för att komma närmare den svenska OS-upplevelsen och se spelen från insidan. OS är perfekt för oväntade och givande möten, och vi är stolta över att ha skapat en plats som både kan möjliggöra sådana möten och samtidigt sätta strålkastarljuset på viktiga frågor för idrotten och samhället, säger Sara Gottfarb, SOK:s projektledare för Sweden Arena.
Nationshuset möjliggjordes av Sweden Arenas partners; UNIQLO, Svenska Spel, XL-Bygg, OCEAN Outdoor, Warner Bros Discovery, NeH, BANG Agency och den svenska ambassaden i Paris.
Seminarieprogram
Sports for all – or?
Seminariet Sports for all tog upp den växande ekonomiska ojämlikheten inom idrotten. Deltagarna diskuterade hur socioekonomiska faktorer påverkar elitidrottare och unga idrottsintresserade. SOK:s ordföranden Hans von Uthmann belyste finansieringsutmaningarna och vikten av ekonomiskt stöd för elitidrott och olympiern Linnea Torstensson, handboll, delade sina erfarenheter av ekonomiska hinder inom idrotten. David Mathiasson från Fritidsbanken presenterade deras arbete med att göra sportutrustning tillgänglig för alla och Frank Hojem (Svenska Spel) och Niclas Stenberg (ICA) pratade om företagens roll i att stötta idrott på ett socialt hållbart sätt. Bernard Lama, tidigare fransk fotbollsmålvakt, och hans dotter Jade Lama delade sina insikter om projekt i Senegal.
Deltagare: Hans von Uthmann, ordförande SOK, David Mathiasson, Fritidsbanken, Linnea Torstensson, olympier handboll, Frank Hojem, Svenska Spel, Niclas Stenberg, ICA, Bernard Lama, fransk fd fotbollsmålvakt och dotter Jade Lama.
Women and Women Leadership in Sports
Seminariet "Women and Women Leadership in Sports" behandlade utmaningar och framsteg för kvinnor inom idrottsvärlden. Sveriges Olympiska Kommitté har satt upp målet att fördubbla antalet kvinnliga tränare till OS 2028 och 2030. Gunilla Lindberg delade sina erfarenheter av att vara kvinna inom idrotten och poängterade vikten av förebilder. Åsa Edlund Jönsson, första kvinnliga hockeykommentatorn, pratade om betydelsen av att ha både män och kvinnor inom idrotten och målet att öka andelen kvinnliga tränare. Katarina Vangdal presenterade SOK:s projekt Q, som syftar till att få fler kvinnliga tränare. Även olympiern Josefin Lillhage, tidigare simmare, diskuterade vikten av fler kvinnliga coacher inom simningen. Den franska friidrottaren Floria Guei och Marie-Christine Oghly, ordförande för World Association of Women Entrepreneurs delade internationella perspektiv och belyste behovet av fler kvinnliga ledare och förebilder inom idrotten.
Deltagare: Gunilla Lindberg, generalsekreterare ANOC och ledamot IOK, Åsa Edlund Jönsson, generalsekreterare SOK, Katarina Vangdal, projektledare Topp och Talang Tränare, Josefin Lillhage, olympier simning, Floria Guei, fransk olympier friidrott och Marie-Christine Oghly, ordförande för World Association of Women Entrepreneurs. Moderator: Johanna Hemming, marknads- och kommunikationschef, SOK.
World class Veggie
Vetenskapen är tydlig – en mer växtbaserad kost är nyckeln till att uppnå globala hållbarhetsmål. Men vad är idrottarnas roll i denna omställning? Seminariet World class Veggie satte strålkastarljuset på möjligheterna och utmaningarna när det gäller vegetarisk mat och världsklassprestationer inom olympiska idrotter. Vegetarisk mat är varken kontroversiell eller radikal längre, och det behövs ingen etikett som vegetarian för att välja mer vegetariskt. Många idrottare är nyfikna på vegetarisk mat men känner sig osäkra på om det är kompatibelt med träning och prestation. Andra idrottare har gått över till en växtbaserad kost utan rätt kunskap om hur man ersätter näringsämnen som förloras när animaliska produkter tas bort. Tränare, eventchefer och den omgivande miljön kan undra hur man ska hantera det ökande intresset för mer hållbar kost för idrottare. Och idrottsorganisationer kan undra vad denna utveckling innebär för dem. Experter inom näringslära och hållbarhet, kockar och idrottare delade med sig av sina erfarenheter, resultat och reflektioner från det fem år långa gemensamma projektet World-class Veggie som genomfördes av SOK och WWF Sverige.
Deltagare: Linda Bakkman, nutritionist SOK, Anna Richert, senior matexpert WWF Sverige, Jonna Adlerteg, olympier gymnastik, Tom Forsberg, kock SOK.
Sports for Climate Action
Seminariet "Sports for Climate Action" utforskade idrottens roll i att bekämpa klimatförändringarna. Diskussionen kretsade kring de åtgärder som idrottsorganisationer kan vidta för att minska sin klimatpåverkan. Olympiern och friidrottaren Johan Wissman delade sina insikter om hur synen på klimatet har förändrats inom idrotten. Mikael Gunnarzon från Sveriges Olympiska Kommitté pratade om målet att minska utsläppen med 50 procent och vikten av att hitta smarta, hållbara lösningar för elitidrottare. Samuel Ducroquet från franska staten berättade om Paris 2024:s ambition att arrangera de mest hållbara olympiska spelen någonsin. Jonas Åkesson från KTH gav forskningsperspektiv på hållbara transporter och Louise Eglantine från UNIQLO presenterade företagets arbete med hållbarhet. Ann Legeby, också från KTH, diskuterade hur stadsplanering kan främja hållbar idrott.
Deltagare: Karin Larsdotter, KTH, Johan Wissman, olympier friidrott, Mikael Gunnarzon, hållbarhetsansvarig SOK, Samuel Ducroquet, sportambassadör franska staten, Jonas Åkesson, forskare KTH, Louise Eglantine, hållbarhetsansvarig UNIQLO, Ann Legeby, forskare KTH.