Olympiafestivalen tog OS till Stockholm
Det blev succé när SOK för första gången anordnade en olympisk festival på hemmaplan samtidigt som den svenska truppen tävlade om de olympiska medaljerna i Tokyo.
Under en månad från 9 juli till 10 augusti spreds OS-stämning runt om i staden när Olympiafestivalen intog Stockholm. Festivalen kulminerade med tre fullspäckade dagar på Stockholms Olympiastadion den 4-6 augusti. Nästan 20 000 besökare var på plats för att prova på idrotter tillsammans med tolv lokala föreningar, titta på OS-sändningar och utföra andra aktiviteter under smittsäkra förhållanden.
Upp emot 250 000 personer per dag passerade dessutom de månadslånga utställningsområdena på Centralstationen, Kungsträdgården och Skeppsbron.
Olympiafestivalen var en del av ett internationellt koncept från Internationella Olympiska Kommittén som även genomfördes i Australien, Kap Verde, Tjeckien, Frankrike, Kosovo, Litauen, Singapore, Slovakien, Slovenien och Nederländerna.
Olympiafestivalen i siffror:
- DATUM: 9 juli-10 augusti.
- PLATSER: Centralen, Kungsträdgården, Skeppsbron och Stockholm Stadion.
- BESÖKARE: cirka 20 000 besökare på Stadion den 4-6 augusti.
Cirka 250 000 personer/dag på Centralstationen, Kungsträdgården och Skeppsbron. - PARTNERS: Uniqlo, Svenska Spel, Bridgestone, Toyota, Panasonic och Discovery.
- IDROTTSFÖRENINGAR: totalt 12 föreningar från skateboard, orientering, golf, friidrott, boxning, kendo, springskytte, tennis, basket, fotboll, handboll och rodd.
- INNEHÅLL under festivalen på Stadion: invigning, snurrhjul, OS-Studio/Olympic corner, tävlingar, frågesport, speaker med dagliga intervjuer och uppdateringar, seminarium, livesända OS-tävlingar på storbildskärmar, besök av olympier/artister/officiella Sverige/den olympiska familjen, framförande av svenska OS-låten, Food-truck och mycket mer.