Det var stort intresse för de nya urbana livsstilsidrotterna som skateboard, klättring och basket 3x3. Foto: SOK.

Publicerad 10 juni 2019

Succé för Olympic Day i Malmö

Cirka 10 000 personer kom till Olympic Day i Malmö och testade massor av olika olympiska sporter. Det var stort intresse för SOK:s nya satsning på urbana livsstilssporter som skateboard och klättring.

Regnet piskade över området nere på Ribersborg, Ribban, under både fredag och lördag morgon. Men lagom tills att Olympic Day öppnade skingrades molnen och solen tittade fram, och besökarna testade, med härlig entusiasm, massor av olika sporter.

Fler än 30 föreningar

Drygt 30 föreningar fanns på plats på Ribban för att låta barnen prova på deras idrotter. Som vanligt var fredagen vikt åt skolklasser som hade fått anmäla sig via hemsidan. Trycket var stort och platserna fylldes på ett par minuter. Cirka 700 barn samlades kl 09.00 för invigning nere vid strandområdet. Olympierna presenterades, elden tändes och nationalsången spelades innan det var dags att börja idrottandet. Det var verkligen full fart på alla idrotter, och både ledare och barn såg ut att ha väldigt kul. Det bekräftades också med alla positiva kommentarer under dagen och dessutom skrev en lärare ett fint mejl där det bland annat stod ”jag vill bara tacka, både stort och hjärtligt, för ett fantastiskt arrangemang och en helt otrolig dag” och ”eleverna deltog helhjärtat och vågade släppa på spärrar. Dessutom var det en hel del som blev så inspirerade att de ville böra träna någon av sporterna de fick prova på”.
– Sådan feedback är såklart otroligt rolig att få! Det är ju precis därför vi gör dessa evenemang. För att barnen ska bli inspirerade och få se att det finns så mycket fantastiska idrotter att ägna sig åt, säger Nathalie Larsson, projektledare för Olympic Day.
– Även under helgen fick jag väldigt mycket positiva kommentarer från föräldrar som jag pratade med och det är såklart en härlig bekräftelse på att vi gör ett bra jobb och att projektet gör nytta.

Testade nya livsstilsidrotter

SOK:s satsning på urbana idrotter presenterades för första gången under helgen.
– Det är en satsning som vi gör tillsammans med Bridgestone för att lyfta fram de nya olympiska livsstilsidrotterna till exempel klättring, skateboard och basket 3x3, säger Tobias Hauff, marknadschef på SOK.
Det urban området var mycket populärt. Vid klättringsväggen och vid skaterampen fick ledarna jobba hårt för att hinna hjälpa alla barn. Under lördagen besökte skateboardstjärnan Herman Möller området och visade besökarna lite coola trick vilket uppskattades av barnen.
Uppskattningsvis besökte cirka 10 000 personer Olympic Day under dessa tre dagar och förhoppningsvis har många barn fått upp ögonen för någon ny idrott som de vill prova på.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper