Idrott och hälsa med OS i skolan

I idrott och hälsa ska eleverna utveckla sin förmåga att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang, men även att värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.

Tävla i idrott har människor gjort sedan mycket lång tid tillbaka. OS är för många idrottare det stora målet under idrottskarriären. För mindre idrotter som i vardagen inte får så stort utrymme i mediernas idrottsrapportering så är OS det stora skyltfönstret där de får möjlighet att visa upp sig för omvärlden.

De olympiska värderingarna om strävan efter excellens, att visa respekt och att bygga vänskap handlar dock om större värden än bara medaljerna under OS. I idrott och hälsa ska eleverna utveckla både allsidiga rörelseförmågor och kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan, men även samarbetsförmåga och respekt för andra. Det går hand i hand med de olympiska värderingarna.

Förslag till lektion

Här är förslag på hur du jobbar med OS i skolan på lektionerna Idrott och hälsa.

  • Ta er till Paris! Gör upp en bana på skolgården. Summera hur långt ni går, springer, åker skidor, hoppar hopprep, cyklar eller åker inlines varje dag. Hinner ni fram till värdstaden innan OS-elden tänds?
  • Utmana andra klasser i ett cykellopp, landskamp i fotboll eller brännboll, rundpingis, flaggan eller kubb
    Olympisk utmaning
  • Prova avslappning, mental träning och massage
  • Bjud in tränare från en lokal idrottsklubb till lektionen i Idrott och hälsa. Träna på någon eller några av de olympiska idrotterna
  • Kontakta en instruktör i yoga eller pilates och prova på
  • Ge eleverna aktivitetskort där de får poäng för fysiska aktiviteter. Lotta gärna ut priser!
  • Tävla mot eliten; du springer 100 meter och sprintern 200 m. Sarah Sjöström simmar 100 meter och du 25 meter. Hur många steg behöver du för att komma lika långt som Christian Olsson i tresteg?
  • Gör en egen OS-dans till invigningen
  • Vad är hälsa? Hur kan vi påverka den positivt?
  • Vad händer med kroppen när man är fysiskt aktiv respektive stillasittande? Hur ofta och hur mycket behöver man vara fysiskt aktiv?
  • Vad är kondition och hur kan den mätas?
  • Idrottens krav; Vilka krav ställs på en trestegshoppares kropp jämfört med en sprinters. Är det skillnad? Hur tränar man bäst i olika idrotter? Hur blir man bra på att åka slopestyle eller short track?
  • Är det roligt att spela utan regler eller att vinna om man fuskat? Låt eleverna reflektera över det egna beteendet.

Olympisk Utmaning

Olympisk Utmaning är ett projekt som vill inspirera människor att röra mera på sig och prova på olika idrotter. Projektet riktar sig till alla åldersgrupper men är extra anpassat för barn och ungdomar.

 

Sveriges största idrottare ger tips och råd om sin idrott och ger en Olympisk Utmaning som alla kan prova på att genomföra. Utmaningarna är kanske svåra att göra i klassrummet men passar fint under rasten eller på en idrottsdag. Eller varför inte hitta på egna Olympiska Utmaningar med dessa filmer som inspiration! Huvudsaken är att eleverna får röra på sig och har roligt.

 

Olympisk Utmaning