Hans von Uthmann, Eva-Lena Frick, Fredrik Rapp, Carina Olsson och Olle Dahlin är alla valberedningens förslag till SOK:s styrelse. Foto: TT och privat.

Publicerad 30 mars 2023

Valberedningens förslag till SOK:s årsmöte

Hans von Uthmann är valberedningens förslag till ny ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté.
- Vi i valberedningen tror att Hans är rätt person som ordförande i det läge som SOK befinner sig i nu och de närmaste två åren, säger valberedningens ordförande Patrik Tengwall.

Hans von Uthmann har suttit i SOK:s styrelse under de senaste tolv åren och har sedan slutet av förra året fungerat som tillförordnad vice ordförande. Han leder även styrgruppen för förstudien som undersöker möjligheten till att anordna OS och Paralympics i Sverige 2030. Hans är tidigare ordförande i Svenska Basketbollförbundet.

Hans har en bred styrelseerfarenhet både som ordförande och ledamot inom såväl idrotten som näringslivet. I den civila karriären har Hans von Uthmann haft en rad chefsposter i bolag som Svenska Shell, Duni och Vattenfall.

- Det är ett fyllnadsval om två år på ordförandeposten och av de föreslagna kandidaterna tror vi Hans är rätt person med den bredd av styrelseerfarenhet inom såväl idrotten som näringslivet som han besitter, säger Patrik Tengwall.

De förbund som föreslagit Hans von Uthmann som ny i ordförande för SOK är Svenska Basketbollförbundet, Svenska Skidförbundet, Svenska Ridsportförbundet, Svenska Kanotförbundet och Svenska Tennisförbundet.

Ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson fungerar just nu som tillförordnad ordförande. SOK väljer en ny ordförande på årsmötet den 20 april. Ytterligare två namn har föreslagits till ordförandeposten; SOK:s tidigare vice ordförande Per Palmström samt RF:s avgående ordförande Björn Eriksson.

Fyra ledamöter

Årsmötet ska även välja fyra styrelseledamöter för en period av fyra år. Valberedningen hade fått in tio namn från medlemsorganisationerna och föreslår dessa fyra:

• Eva-Lena Frick, skidor, nyval.
  • Carina Olsson, bågskytte, nyval.
  • Fredrik Rapp, handboll, nyval.
  • Olle Dahlin, skidskytte, omval.

- Det är viktigt med både kontinuitet och förnyelse i en styrelse. I kombination med Hans föreslår vi tre nyval och ett omval bland ledamöterna. De är alla starka idrottsledare med olika intressanta profiler, bakgrunder och egenskaper som vi tror kan bidra till olika perspektiv. Vi föreslår fem kompetenta individer, men framför allt ett lag som tillsammans ska utgöra SOK:s styrelse de kommande åren, säger Patrik Tengwall.

Många vill sitta i styrelsen

Här finns alla föreslagna namn till årsmötet:

Föreslagna namn