Medaljörerna i längdsprint Jonatan Lindberg, Simon Nordlander, Minna Mikaelsson och Maja Axelsson. Foto: SOK.

Publicerad 26 januari 2023

Fyra längdmedaljer i sprinten

Det blev fyra blågula längdmedaljer i sprint under ungdoms-OS i Italien. Jonatan Lindberg och Simon Nordlander tog guld och brons. Minna Mikaelsson och Maja Axelsson bärgade silver och brons.
- En dröm som går i uppfyllelse, säger Jonatan Lindberg.

Jonatan såg stark ut hela vägen från kvalet och framåt. Med näst snabbaste kvaltid tog han sig enkelt till final via enkla segrar i både kvartsfinal och semi.

- Det var en sådan där dag när jag visste att det skulle gå bra redan när jag ställde mig på startlinjen till prologen. Jag kände mig oerhört stark, stakningen satt rätt och skidorna gick som spjut, berättar guldmedaljören.

I finalen var Lindberg starkast från start till mål.

- Jag och Simon körde med lite mindre fäste så vi kunde vara starka på upploppet. Jag hade verkligen grymma skidor. När jag fick en lucka på slutet fick jag ännu mer energi, säger Lindberg, som vann med en sekund och 16 hundradelar före tvåan.

Simon Nordlander var trea i kvalet och de båda svenskarna var överlägsna som etta och tvåa i sin semifinal. Nordlanders medalj var aldrig i fara i finalen. Han hade fler sekunder ner till fyran, men fick ge sig i spurtstriden mot italienaren Federico Pozzi, som knep silvret bakom den överlägsne Lindberg.

Hundradelsstrid i flickfinalen

I flickornas finalen blev det en hundradelsstrid över upploppet. Österrikes Heidi Bucher satte skidspetsen främst och vann med 17 hundradelar till godo på Minna. Maja var i sin tur bara fyra hundradelar bakom Minna. Det var sedan nästan en hel sekund ner till finländskan på fjärde plats.

- Det känns lite overkligt. Jag trodde aldrig på medalj, men jag hade en bra dag och kände mig stark. Jag gav allt på upploppet – jag tänkte att jag får vila sen, säger Minna Mikaelsson.

Dubbla diskningar

Det kunde kanske ha blivit ännu fler svenskar i finalerna, men både Hugo Nilsson och Eddie Pettersson blev diskade för att ha avvikit för mycket från den klassiska tekniken.

- Vi svenskar förstod aldrig de diskningarna. Men nu körde jag och Simon lite extra för de killarna i finalen, säger Jonatan Lindberg.

I flickornas tävling var Moa Lindberg en fotofinish från att avancera till semifinalerna. Mira Göransson blev fyra i sin kvartsfinal.