Morten Mölholm Hansen, administrativ direktör Danmarks idrottsförund, Karen Kvalevåg, generalsekreterare Norges idrottsförbund, Rickard Gustafson, vd SAS, Per Palmström, vice ordförande SOK och Peter Reinebo, verksamhetschef SOK.

Publicerad 29 januari 2019

SOK i unikt avtal med SAS

SAS kommer att vara SOK:s huvudpartner i fyra år framåt, i samband med spelen i Tokyo 2020 och Peking 2022. I ett unikt landsöverskridande avtal kommer SAS att bli partner till de olympiska kommittéerna i Sverige, Norge och Danmark.

Samarbetet offentliggjordes i dag och innebär ett stöd under förberedelserna inför spelen samt att SAS flyger deltagarna till och från de olympiska destinationerna.

– Vi är väldigt stolta att kunna presentera SAS som huvudpartner till Sveriges Olympiska Kommitté. Med två spel långt borta i Asien, i Tokyo och Peking, är transporterna extra viktigt för att kunna prestera på topp och med SAS som partner vet vi att vi får perfekt service. Avtalet gör det också möjligt för SOK att satsa fullt ut på de aktiva vi har i våra stödprogram och som drömmer om vinna olympiska medaljer, säger Mats Årjes, ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté (SOK).

– Vi är också väldigt glada över att kunna skriva ett gemensamt avtal tillsammans med våra skandinaviska grannländer. Ett unikt avtal som vi kommer att utveckla ytterligare inför spelen i Tokyo, säger Mats Årjes.

Respekt för individen och vänskap över gränser är starka i Skandinavien, och det är något som SAS delar med den olympiska rörelsen.

– Människor måste fortsätta att mötas. Vi gör det möjligt för människor att resa till, från och inom Skandinavien och med dem förflyttar vi också våra gemensamma skandinaviska värderingar ut i världen. Hållbarhet är en mycket angelägen fråga i Skandinavien och något som vi i SAS arbetar med varje dag. Precis som för idrottarna som arbetar hårt och enträget mot ett mål, tar vi ett steg i taget mot ett mer hållbart resande så att vi kan fortsätta mötas och utmana oss tillsammans. Vårt uppdrag är att möjliggöra dessa möten på ett så hållbart sätt som möjligt, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.