Skiss på Sweden Arena. Foto: SOK

Publicerad 26 oktober 2017

Premiär för Sweden Arena i PyeongChang

Med Sweden Arena skapar Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) en unik mötesplats under OS i PyeongChang.
- Det är första gången i den olympiska historien som vi har ett eget hus. Det är en unik möjlighet för aktiva, ledare, partners och alla svenskar på plats i PyeongChang att ha ett hem utanför tävlingsarenorna, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

sweden arenas logo

I samarbete med partners som Discovery och Scania håller Sweden Arena på att byggas upp i Sydkorea. Arenan kommer att finnas intill de blivande OS-backarna för slalom och storslalom. I samma bergsområde finns invigningsarenan där även medaljceremonier kommer att hållas om kvällarna. Tävlingarna för längd, skidskytte och big air är belägna bara några kilometer bort.

- Tillsammans med våra partners kommer vi att skapa en naturlig och härlig mötesplats för alla svenska företag och varumärken som vill synas i samband med OS. Vi kommer att ha dagliga aktiviteter som ger ett ständigt flöde av besökare till huset. Medier, kungligheter och svenska olympier kommer att finnas på plats i Sweden Arena, säger SOK:s marknadschef Anna Lundin.

Livesända presskonferenser

Nations Village i Yongpyong består av sju hus kopplade till endera nationella olympiska kommittéer eller stora olympiska partners. Husen som byggs upp återanvänds av byggherren, och det svenska huset har tidigare varit på plats i Sotji, Rio och senast under America’s Cup på Bermuda. SOK:s partners som kommer att ha Sweden Arena-huset som sitt andra hem under OS-veckorna i februari nästa år.

- Vi storsatsar på de olympiska spelen och ett samarbete med SOK på plats i PyeongChang känns väldigt spännande. I Sweden Arena kommer vi att ha en livestudio där vi livesänder samtliga presskonferenser, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport.

Unikt skyltfönster

Sweden Arena kommer att vara värd för mottagningar med internationella gäster, som sker i samarbete med den svenska ambassaden i Sydkorea. Svenska företag är med och skapar den nya arenan.

- De olympiska spelen är ett unikt skyltfönster och detta partnerskap ger oss en bra möjlighet att synas i en region där vi allt starkare etablerar oss som en viktig partner för hållbara transportlösningar. Vi vill absolut vara med vid det här första tillfället och hoppas att Sweden Arena blir en tradition som håller i sig även över kommande olympiska spel i Tokyo och Peking, säger Scanias Anders Gustafsson, Executive Regional Director för Scania i Asien och Oceanien.

På plats i Sweden Arena kommer det att serveras klassisk svensk husmanskost från en hovleverantör. Det kommer finnas möjlighet att köpa kläder och accessoarer ur den svenska OS-kollektionen. Det ges möjlighet att sjunka ned i sköna svenska möbler för att följa Discoverys OS-sändningar med svenska kommentatorer. Mycket av det bästa med Sverige samlat på ett ställe.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper