Full rulle i starten av Lilla Olympialoppet 2023 på Stockholm Stadion. Foto: Henrik Kindgren, SOK.

Publicerad 19 september 2023

Full fart på Olympiastadion

Det var maximerad rörelseglädje på Olympiastadion under helgen!

  • Olympiadagarna hjälpte tusentals barn och unga att hitta sin idrott.
  • Olympialoppet hade 1 300 anmälda löpare i alla åldrar.
  • Kreatörsmatchen lockade drygt 100 000 tittare till TikTok och matchen har haft 5,7 miljoner visningar på plattformen.
    - En makalös helg där vi är extra glada över det stora engagemanget hos barn och unga. Jag hoppas vi väckte intresset för idrott hos några framtida olympier under helgen, säger SOK:s generalsekreterare Åsa Edlund Jönsson.

Olympiadagarna intog Olympiastadion i Stockholm på fredag och lördag. Under fredagen var Stadion öppen för skolklasser som har anmält sig i förväg. Totalt kom 40 klasser och fick låna utrustning av Fritidsbanken för att testa idrotter som basket, fotboll, tennis, danssport, skidskytte, handboll, schack, netball, cricket och orientering. Olympier som fanns på plats för att inspirera barnen är var exempelvis friidrottaren Johan Wissman, kanotisten Petter Menning, roddaren Frida Svensson, ishockeyspelaren Danijela Rundqvist, boxaren Anna Laurell Nash, gymnasten Jonna Adlerteg, skidskytten Tord Wiksten och tennisspelaren Joachim ”Pim-Pim” Johansson.

– Intresset har varit rekordstort och hundratals klasser har velat komma, berättar projektledaren Nathalie Larsson, själv tidigare olympier.

Josefin "Jossan" Johnsson och John "Gingerjompa" Hedin kör uppvärmning med barnen inför Lilla Olympialoppet. Foto: Henrik Kindgren, SOK.

Försmak av OS i Paris

Under lördagen fick alla som vill chansen att gratis komma och testa olika idrotter, då fanns även personal från Franska ambassaden på plats för att arrangera en maskotjakt och bjuda på franska bakverk – allt som en försmak inför nästa års sommar-OS i Paris.

– Ett stort tack till SOK:s huvudpartners UNIQLO och Svenska Spel samt Olympiadagarnas partners Bridgestone, Athletic Work och Re:Do som gör att vi kan arrangera de här dagarna helt gratis, säger Nathalie Larsson.

Totalt besökte cirka 7 000 personer Olympiadagarna under helgen.

– Många kom fram till mig och var tacksamma för möjligheten att testa olika idrotter helt gratis i en inspirerande miljö, liksom chansen för barn att delta i Olympialoppet utan kostnad, få rörelseglädje och avsluta dagen med en fin medalj, berättar SOK:s generalsekreterare Åsa Edlund Jönsson.

Miljonvisningar av Gingerjompas drömmål

Tillsammans med TikTok arrangerade även SOK #kreatörsmatchen. Nilla Fischers vita lag bestod av TikTok kreatörer som John ”gingerjompa” Hedin (kapten), Hissy, Hitrecord_sam, Viktor Berglund (mv), Sam Pettersson, Memetix, Jossanjohnsson, NinoJulia, Tracy, Zorba Asplund, Nicole Esterling, Pimpiina, David Zevassus, HihiSverige och Sam Kabovand.

Hedvig Lindahl ledde lag svart där spelar Oliver Kastell (kapten), TikTok Chrille, Yousif från MFB, Musti från MFB, Hassan från MFB, Wonderboi, Filip Pelas (mv), Viktor Klemming, Alan Max, Juridiksam, Nicoline Zevassus, Vanja Engström, Daria Garipova, Jasmine Darban och Wondergirl.

Det vita laget vann med 5-3 sedan John ”gingerjompa” Hedin skickat in ett makalöst frisparksmål från egen planhalva.

– Han sätter den från Drottninggatan och rakt i mål!, vrålade Niklas Holmgren och Tim ”Sportouchen” Rangström som kommenterade TikTok-sändningen.

Bara det målet var värt en halv miljon likes. Matchen sågs live av drygt 102 000 tittare, medan videos från matchen nått över 5,7 miljoner visningar.

Christian "Tiktokchrille" Skogsgårdh var en av spelarna i #kreatörsmatchen. Foto: Henrik Kindgren, SOK.

100 000 till människor på flykt

Olympialoppet kutades för tredje gången med över 1 300 löpare, nu med fokus att ge en utmaning till barn och unga. Årets nyheter var Olympialoppet FunRun och Lilla Olympialoppet, som lockade många förstagångslöpare till starten. John ”Gingerjompa” Hedin och Josefine ”Jossan” Johnsson ledde uppvärmningen för de allra minsta och sprang med på den 1 300 meter långa banan. I Lilla Olympialoppet segrade Bence Björn Gyri-Kormos med tiden 9.32, snabbaste tjej var Matilda Rangne med tiden 11.30. Alla deltagare fick fina priser från Flowlife, UNIQLO och Bridgestone.

Även i år gick 100 kronor per anmäld löpare oavkortat till Sverige för UNHCR. Tillsammans samlade deltagare, SOK och SOK:s partners in 100 000kr till Sverige för UNHCR och deras arbete för att hjälpa människor på flykt.

– Vi är stolta över att evenemanget blev så folkligt och trevligt med blandade åldrar. De olympier och profiler som var på plats bidrog verkligen till en inbjudande stämning. Kul också att på detta sätt få lyfta samarbetet med Sverige för UNHCR, säger SOK:s projektledare Christofer Waller.

Vinnarna av Olympialoppet 10 km 2023, Johan Wissman och Josefine ”Jossan” Johnsson. Foto: Henrik Kindgren, SOK.

Wissman vann Olympialopppet

Loppets ambassadörer Malin Ewerlöf, Josefine ”Jossan” Johnsson och Johan Wissman fanns med när startskottet gick. Bäst tid på fem kilometer hade Ted Lagerström 18.45, I damklassen noterade Sveriges främsta utövare i modern femkamp, Marlena Jawaid, 20.10 på fem km. På dubbla distansen noterade Johan Wissman 36.06 och Josefine ”Jossan” Johnsson 39.03. I år etablerade Svenska Spel en vattenstation ute på banan där deltagarna kunde peppas med både musik och vätska. När man väl kom i mål fick man en fin medalj i trä som tagits fram av NEH det delades även ut bars från Re:Do och dryck från Coca-Cola.

Det digitala Olympialoppet pågår fortfarande och kommer avslutas den 26 september, loppet löps då via appen RaceOne.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper