Publicerad 7 mars 2017

Discovery Networks Sweden ny mediepartner

SOK och Discovery Networks Sweden (DNS) har slutit ett avtal som gör DNS till officiell mediepartner till och med 2018.

Discovery Networks har sedan tidigare slutit avtal med Internationella Olympiska Kommittén, IOK, om de exklusiva sändningsrättigheterna till OS i PyeongChang 2018 i över 50 europeiska länder.

Som officiell mediepartner till SOK får DNS en närmare kontakt med den svenska olympiska familjen. De kommer exempelvis att vara en aktiv del vid Olympic Camp, SOK:s stora samling för den tilltänkta OS-truppen senare i vår.

- Samarbetet ger oss möjlighet att stärka det olympiska budskapet både under och mellan spelen. Rörlig media är vital i dagens kommunikation och vi ser fram emot att kunna ta OS-känslan till nya nivåer med hjälp av vår nya mediepartner, säger Anna Lundin, marknads- och kommunikationschef på SOK.

Discovery Networks Sweden sänder idag stora sportevenemang som VM-kvalet i fotboll, handbolls-VM, samtliga Grand Slam-tennisturneringar och Europa League i framförallt Eurosport och Kanal 5. Under OS i PyeongChang 2018 kommer Discovery, som första tv-bolag i Sverige någonsin, göra en svensk flaggskeppskanal, Kanal 5, till dygnetrunt-sändande OS-kanal under spelens samtliga dagar. Övriga OS-sändande svenska Discovery Networks-kanaler och plattformar blir Kanal 9, Eurosport 1, Eurosport 2 och Eurosport Player.

Ansvarig för satsningen är Emir Osmanbegovic, Director Sports på Discovery Networks Sweden och Eurosport Sweden. Discovery Networks Sweden kommer att skicka den största svenska TV-truppen någonsin, omkring 110 personer, för att bevaka det fantastiska evenemang som OS är. I TV-truppen märks flera starka profilerade olympier som bland andra Peter Forsberg, Anja Pärson och Per Elofsson i expertroller. Sändningarna kommer att ledas av respekterade och älskade programledare som Jessica Almenäs, Jonas Karlsson och Karin Frick.

- De olympiska spelen har en historia och tradition av respekt, vänskap och strävan efter perfektion. Vi ser ödmjukt fram emot uppdraget att förmedla detta till de svenska tv-tittarna på alla plattformar. Ett nära samarbete med SOK är en nyckel för vår ambition att leverera sändningar i världsklass och erbjuda fler OS-timmar på fler skärmar än någonsin tidigare, säger Emir Osmanbegovic.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper