Facklan som användes vid Tokyo Olympics 1964 tändes åter igen när Tokyo firade att de fått OS 2020. Foto: TT

Publicerad 12 november 2015

Samarbetet med Japan fördjupas

Det idrottsliga samarbetet mellan Japan och Sverige blir allt tätare. Nu utvidgas det också till att handla om kommersiella partnerskap.

Sedan tidigare har Japans Olympiska Kommitté (JOK) och SOK ett nära samarbete. Japan var bland annat basen för Sveriges förberedelser inför OS i Peking 2008 och kontraktet är redan skrivet för den svenska truppens förläger inför sommar-OS i Tokyo 2020. Det blir åter den japanska staden Fukuoka som blir den svenska basen.

SOK tittar nu också närmare på Japan som uppladdningsplats inför vinter-OS i Korea 2018. Både Nagano och Sapporo som varit värdar för vinter-OS är tänkbara. Sapporo rustar just nu upp sina anläggningar med sikte på Asiatiska vinterspelen 2017, vilket passar bra in med tanke på det den svenska truppen behöver inför OS 2018.

Tsunekazu Takeda JOK och Stefan Lindeberg SOK. Foto: JOK

Tsunekazu Takeda JOK och Stefan Lindeberg SOK. Foto:JOK

SOK:s ordförande Stefan Lindeberg var nyligen inbjuden till Tokyo för att föreläsa vid utbildningen av internationella ledare och samtidigt diskuterades nya samarbeten. Ordföranden i JOK, Tsunekazu Takeda, ingår i ledningen för OS i Tokyo 2020 och är också ordförande i IOK:s Marketing Commission. Marknadsföringen av Tokyo OS har varit extremt framgångsrik och man närmar sig redan 20 miljarder kronor i s k domestic sponsorships.

SOK och JOK har ett gemensamt intresse av att involvera svenska företag i olympiska satsningar i Japan, för den svenska truppen i Japan och förstås på hemmaplan i Sverige. Det kan också bli ett verktyg för svenska företag i Japan att förstärka bilden av sitt svenska ursprung. SOK har varit tidigt ute med att skapa sådana internationella paketlösningar och nu öppnas nya möjligheter.

Partners

Huvudsponsorer, logotyper